The paper aims to investigate in an educational key the interweaving between intergenerational dialogue, memory, and possible future scenarios, starting from a look on contemporary society. Pedagogical reflection is urged to monitor these issues and to offer a conceptual framework that can guide educational practice in the planning perspective. It is a matter of tracing paths of educational support aimed at the search for authentic meanings and values for life, against the temptation to take easy shortcuts or to embrace the inaction of presentism. The task of popular pedagogy stands out on the horizon, called to dialogue with today’s context and to offer alternatives to the widespread illusions and educational drifts.
Il contributo mira ad indagare in chiave educativa l’intreccio fra il dialogo intergenerazionale, la memoria e i possibili scenari futuri, a partire da uno sguardo situato sulla società contemporanea. La riflessione pedagogica è sollecitata a vigilare su tali tematiche e ad offrire un quadro concettuale di riferimento che possa orientare la prassi educativa in prospettiva progettuale. Si tratta di tracciare itinerari di accompagnamento educativo volti alla ricerca di significati e valori autentici per la vita, contro la tentazione di percorrere facili scorciatoie o di abbracciare l’inazione del presentismo. Si staglia all’orizzonte il compito della pedagogia, chiamata a dialogare con il contesto odierno e ad offrire alternative alle illusioni e alle derive educative ad oggi largamente diffuse.
Tabacchi, A., La pedagogia in dialogo con le illusioni dell’effimero. Cultura pedagogica e scenari educativi, <<CULTURA PEDAGOGICA E SCENARI EDUCATIVI>>, 2023; (1/1 supplemento): 26-30 [https://hdl.handle.net/10807/253254]
La pedagogia in dialogo con le illusioni dell’effimero. Cultura pedagogica e scenari educativi
Tabacchi, Alessia
2023
Abstract
The paper aims to investigate in an educational key the interweaving between intergenerational dialogue, memory, and possible future scenarios, starting from a look on contemporary society. Pedagogical reflection is urged to monitor these issues and to offer a conceptual framework that can guide educational practice in the planning perspective. It is a matter of tracing paths of educational support aimed at the search for authentic meanings and values for life, against the temptation to take easy shortcuts or to embrace the inaction of presentism. The task of popular pedagogy stands out on the horizon, called to dialogue with today’s context and to offer alternatives to the widespread illusions and educational drifts.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
026-030 - 4 Tabacchi.pdf
accesso aperto
Tipologia file ?:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Copyright dell'editore
Dimensione
129.43 kB
Formato
Adobe PDF
|
129.43 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.