Data on young people not in education, employment or training (NEET) in European countries can be understandably worrying. However, looking closely at this condition enables social sciences to understand how trajectories to NEETification emerge inside the complex and wider ecology of education/work transition, that is a path along which youths transit in and out of the labour market several times before finding their final occupation. Giving value to several – working or non-working – experiences youths make in this “interstitial” phase, can be helpful to contrast risks of becoming NEET. The purpose of this paper is to analyse the impact of a social policy launched in 2014 by the Region of Lombardy aimed at enhancing youths’ self-activation by valorising a place where they traditionally volunteer: the (Catholic) oratory. To this aim, we draw on data collected through quali-quantitative research conducted in 2019/2020 by the Osservatorio Giovani, ODL and the Region of Lombardy.
Uno sguardo ai dati sui giovani non inseriti in percorsi di istruzione, occupazione o formazione (NEET) nei paesi europei può generare comprensibilmente preoccupazione presso le istituzioni e nell’opinione pubblica. Tuttavia, osservare da vicino questa condizione nella prospettiva delle scienze sociali consente di comprendere come le traiettorie verso la “NEETification” emergano all’interno della più ampia e complessa ecologia che fa da contesto ai processi di transizione istruzione/lavoro: un percorso lungo il quale i giovani transitano anche più volte dentro e fuori dal mercato del lavoro prima di trovare la loro occupazione definitiva. Dare maggior valore alle esperienze lavorative e/o non lavorative che i giovani fanno in questa fase “interstiziale”, può avere un rilevante ruolo nel contrastare le derive verso la condizione di NEET. Scopo di questo contributo è quello di analizzare l’impatto di una politica sociale avviata nel 2014 da Regione Lombardia volta a rafforzare l’auto-attivazione dei giovani attraverso la valorizzazione di un luogo presso il quale, tradizionalmente, i giovani italiani prestano servizio come volontari, ovvero l’oratorio. Questa analisi si basa sui dati raccolti attraverso una ricerca quali-quantitativa condotta nel 2019/2020 dall’Osservatorio Giovani dell’Istituto G. Toniolo, da ODL e da Regione Lombardia.
Introini, F., Pasqualini, C., Oratories as laboratories of soft skills and social inclusion: the "Giovani Insieme" Programme, <<RIVISTA INTERNAZIONALE DI SCIENZE SOCIALI>>, 2023; CXXXI (3): 407-426. [doi:10.26350/000518_000123] [https://hdl.handle.net/10807/251494]
Oratories as laboratories of soft skills and social inclusion: the "Giovani Insieme" Programme
Introini, FabioCo-primo
;Pasqualini, CristinaCo-primo
2023
Abstract
Data on young people not in education, employment or training (NEET) in European countries can be understandably worrying. However, looking closely at this condition enables social sciences to understand how trajectories to NEETification emerge inside the complex and wider ecology of education/work transition, that is a path along which youths transit in and out of the labour market several times before finding their final occupation. Giving value to several – working or non-working – experiences youths make in this “interstitial” phase, can be helpful to contrast risks of becoming NEET. The purpose of this paper is to analyse the impact of a social policy launched in 2014 by the Region of Lombardy aimed at enhancing youths’ self-activation by valorising a place where they traditionally volunteer: the (Catholic) oratory. To this aim, we draw on data collected through quali-quantitative research conducted in 2019/2020 by the Osservatorio Giovani, ODL and the Region of Lombardy.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.