This chapter examines the value of educational research as a core competence in the professional identity of educators. In an era focused on efficiency and measurable outcomes, research is reclaimed as a reflective, critical, and transformative space. It enables educators to question their practices, give form and meaning to experience, and sustain the political and generative dimension of their role. Research is not external to educational practice—it is a fundamental device that resists the trivialization of educational work, supporting meaning-making, community-building, and social transformation.
Il capitolo esplora il valore della ricerca educativa come competenza essenziale nella professionalità dell’educatore. In un’epoca dominata dalla richiesta di efficienza e prestazioni misurabili, la ricerca viene qui rivendicata come spazio riflessivo, critico e trasformativo. Essa consente all’educatore di interrogare le pratiche, di dare forma e significato all’esperienza e di mantenere viva la dimensione politica e generativa del proprio ruolo. La ricerca non è una competenza “altra” rispetto alla prassi educativa, ma ne costituisce un dispositivo fondamentale, capace di contrastare la banalizzazione del lavoro educativo e di sostenere la costruzione di senso, comunità e cambiamento.
Cadei, L., Serrelli, E., Competenza di ricerca: rinnovare e innovare la professione, in Cadei, L. S. D. S. E. A. L. (ed.), L’altro educatore. Verso le competenze di secondo livello, Morcelliana, Brescia 2022: 163- 190 [https://hdl.handle.net/10807/249897]
Competenza di ricerca: rinnovare e innovare la professione
Cadei, Livia;Serrelli, Emanuele
2022
Abstract
This chapter examines the value of educational research as a core competence in the professional identity of educators. In an era focused on efficiency and measurable outcomes, research is reclaimed as a reflective, critical, and transformative space. It enables educators to question their practices, give form and meaning to experience, and sustain the political and generative dimension of their role. Research is not external to educational practice—it is a fundamental device that resists the trivialization of educational work, supporting meaning-making, community-building, and social transformation.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.