Educational work is a deeply relational practice that, by its nature, unfolds in everyday life, assuming the complexity that distinguishes contemporary society as a horizon of reference. This implies the need to avoid standardized techniques or methods, in order to identify, in the actual circumstances, the way to support the subjects involved in a process of refinement and existential design. It is believed that for educators it is, therefore, fundamental to start a constant reflexivity in action and on action, evaluating their knowledge, their gestures, the posture taken and their communicative and relational mode. The educational studies focused, in particular, on knowledge, language and speech, while the body stays in the background. The paper aims to move from an analysis of non-verbal communication, with reference to gestures and the value of gestures in the professional field. In the educational domain, reflexivity on gestures can lead to a cognitive gain on several fronts, by investigating the intent behind the professional action. The goal becomes, at the theoretical level, the delineation of training practices for a reflective learning in educational work.

Il lavoro educativo è una pratica profondamente relazionale che, per sua natura, si dispiega nel quotidiano, assumendo la complessità che contraddistingue la società contemporanea come orizzonte di riferimento. Questo implica l’esigenza di rifuggire da tecniche o metodi standardizzati, per individuare, nella realtà nella quale ci si trova ad operare, la via per accompagnare i soggetti coinvolti ad un cammino di perfezionamento e progettazione esistenziale. Si ritiene che per gli educatori sia, pertanto, fondamentale avviare una costante riflessività nel corso della pratica e sulla pratica, vagliando i propri saperi, i propri gesti, la postura assunta e la propria modalità comunicativa e relazionale. Gli studi pedagogici si sono soffermati, in modo particolare, sui saperi, sul linguaggio e la parola, mentre resta sullo sfondo la corporeità che ad essi si accompagna. Il contributo intende muovere da una analisi della comunicazione non verbale, con particolare riferimento alla gestualità e al valore dei gesti nel campo professionale. In ambito educativo, la riflessività sui gesti può portare ad un guadagno conoscitivo su più fronti, indagando l’intenzionalità sottesa all’agire professionale. La meta diviene, sul piano teoretico, la delineazione di pratiche formative per un apprendimento riflessivo nel lavoro educativo.

Tabacchi, A., Il valore della riflessività nel lavoro educativo, a partire dall’intreccio fra gesti e saperi professionali, <<EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES>>, 2023; (2): 5-21 [https://hdl.handle.net/10807/238974]

Il valore della riflessività nel lavoro educativo, a partire dall’intreccio fra gesti e saperi professionali

Tabacchi, Alessia
2023

Abstract

Educational work is a deeply relational practice that, by its nature, unfolds in everyday life, assuming the complexity that distinguishes contemporary society as a horizon of reference. This implies the need to avoid standardized techniques or methods, in order to identify, in the actual circumstances, the way to support the subjects involved in a process of refinement and existential design. It is believed that for educators it is, therefore, fundamental to start a constant reflexivity in action and on action, evaluating their knowledge, their gestures, the posture taken and their communicative and relational mode. The educational studies focused, in particular, on knowledge, language and speech, while the body stays in the background. The paper aims to move from an analysis of non-verbal communication, with reference to gestures and the value of gestures in the professional field. In the educational domain, reflexivity on gestures can lead to a cognitive gain on several fronts, by investigating the intent behind the professional action. The goal becomes, at the theoretical level, the delineation of training practices for a reflective learning in educational work.
2023
Italiano
Tabacchi, A., Il valore della riflessività nel lavoro educativo, a partire dall’intreccio fra gesti e saperi professionali, <<EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES>>, 2023; (2): 5-21 [https://hdl.handle.net/10807/238974]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/238974
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact