It is commonly stated that the principle of equality also applies to foreigners, in relation to inviolable rights, as a result of a systematic reading of Articles 2, 3 and 10 of the Constitution. However, the right of entry into the territory of the State and political rights remain excluded. The affirmation deserves a deepening, under various aspects: to evaluate the openings regarding the attribution of the right to vote also to foreigners; to verify, then, the actual enjoyment of freedom and guarantees, constitutionally recognized to all individuals; in relation, finally, to those social benefits, whose provision in favour of the foreigner is often subject to additional conditions. In this regard, the contribution from European Union law is of great interest.
Si afferma comunemente che il principio di uguaglianza si applichi anche allo straniero, in relazione ai diritti inviolabili, per effetto di una lettura sistematica degli articoli 2, 3 e 10 Cost. Restano però esclusi il diritto di ingresso nel territorio dello Stato e i diritti politici. L’affermazione merita un approfondimento, sotto diversi profili: per valutare le aperture in merito all’attribuzione del diritto di voto anche agli stranieri; per verificare, poi, l’effettivo godimento di libertà e garanzie, costituzionalmente riconosciute a tutti gli individui; in relazione, infine, a quelle prestazioni sociali, la cui erogazione in favore dello straniero è spesso sottoposta a condizioni ulteriori. In proposito risulta di estremo interesse l’apporto che proviene dal diritto UE.
Monaco, G., Osservazioni sull'evoluzione della condizione giuridica dello straniero, <<CAMMINO DIRITTO>>, 2023; 2023 (5): 1-24 [https://hdl.handle.net/10807/235852]
Osservazioni sull'evoluzione della condizione giuridica dello straniero
Monaco, Giuseppe
2023
Abstract
It is commonly stated that the principle of equality also applies to foreigners, in relation to inviolable rights, as a result of a systematic reading of Articles 2, 3 and 10 of the Constitution. However, the right of entry into the territory of the State and political rights remain excluded. The affirmation deserves a deepening, under various aspects: to evaluate the openings regarding the attribution of the right to vote also to foreigners; to verify, then, the actual enjoyment of freedom and guarantees, constitutionally recognized to all individuals; in relation, finally, to those social benefits, whose provision in favour of the foreigner is often subject to additional conditions. In this regard, the contribution from European Union law is of great interest.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.