The concept of expression is closely related to the key-problem of mimesis and its dialectic between production and re-production. The Jeu de Peindre by Arno Stern offers a privileged vantage point in this regard by releasing painting from any communicative purpose and discovering in it a channel for the emergence of organic memory. However, there is a singular removal of this experience from scientific studies, including those of aesthetics. The aim of this paper is to begin to remedy this lack with an initial investigation into the Formulation. More specifically, after a methodological premise, the article analyzes its conditions of possibility within the Closlieu - the particular space-time developed by the French pioneer - and deepens its fundamental characteristics, tracing similarities and differences with other expressive forms and letting its distinctive feature appear: the Plusêtre.

Il concetto di espressione è strettamente connesso al nodo della mimesi e alla sua dialettica tra produzione e ri-produzione. Il Jeu de Peindre studiato da Arno Stern offre un luogo di osservazione privilegiato in tal senso liberando il tracer da alcun fine comunicativo e scoprendo in esso un canale di emersione della memoria organica. Tuttavia si registra una singolare rimozione di questa esperienza da parte degli studi scientifici, compresi quelli di carattere estetico. L’obiettivo di questo articolo è cominciare a ovviare a questa mancanza con una prima indagine sulla Formulation. Più nello specifico dopo una premessa metodologica, si analizzano le sue condizioni di possibilità all’interno del Closlieu – il particolare spazio-tempo messo a punto dal pioniere francese – e se ne enucleano i caratteri fondamentali mostrandone l’alterità rispetto a forme espressive prossime e lasciandone emergere l’inconnu: quel Plusêtre che ne costituisce la cifra distintiva.

Aimo, L., Per un'estetica dell'espressione.Il Plusêtre nel Closlieu di Arno Stern, <<RIVISTA DI FILOSOFIA NEOSCOLASTICA>>, N/A; (N/A): 1-18. [doi:10.26350/001050_000372] [https://hdl.handle.net/10807/234470]

Per un'estetica dell'espressione. Il Plusêtre nel Closlieu di Arno Stern

Aimo, Laura
2023

Abstract

The concept of expression is closely related to the key-problem of mimesis and its dialectic between production and re-production. The Jeu de Peindre by Arno Stern offers a privileged vantage point in this regard by releasing painting from any communicative purpose and discovering in it a channel for the emergence of organic memory. However, there is a singular removal of this experience from scientific studies, including those of aesthetics. The aim of this paper is to begin to remedy this lack with an initial investigation into the Formulation. More specifically, after a methodological premise, the article analyzes its conditions of possibility within the Closlieu - the particular space-time developed by the French pioneer - and deepens its fundamental characteristics, tracing similarities and differences with other expressive forms and letting its distinctive feature appear: the Plusêtre.
2023
Italiano
Aimo, L., Per un'estetica dell'espressione.Il Plusêtre nel Closlieu di Arno Stern, <<RIVISTA DI FILOSOFIA NEOSCOLASTICA>>, N/A; (N/A): 1-18. [doi:10.26350/001050_000372] [https://hdl.handle.net/10807/234470]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/234470
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact