The introduction reflects on the evolving role of educational professionals in the wake of the pandemic, drawing on Donald Schön’s concept of the “reflective practitioner.” In increasingly complex and uncertain contexts, educators are expected to develop second-level competences, which go beyond technical skills to include sustainability, innovation, organizational dialogue, and fidelity to educational values. The volume explores seven key competences: team work, reflexivity and supervision, narrative competence, humor, research, ethics and professional conduct, and tutoring. These define a professional profile grounded in critical awareness, experiential learning, and a commitment to thoughtful, creative practice.
L’introduzione propone una riflessione sulla professionalità educativa alla luce delle trasformazioni indotte dalla pandemia, richiamando il modello del “professionista riflessivo” elaborato da Donald Schön. In un contesto incerto e complesso, l’educatore è chiamato a sviluppare competenze di secondo livello, che non si limitano al saper fare ma riguardano la sostenibilità, l’innovazione, il dialogo con le organizzazioni e la fedeltà al mandato educativo. Il volume approfondisce sette competenze chiave: lavoro in équipe, riflessività e supervisione, narrazione, humour, ricerca, etica e deontologia, funzione tutoriale. Tali competenze delineano il profilo di un educatore consapevole, capace di apprendere dall’esperienza e di affrontare con responsabilità e creatività le sfide professionali.
Abeni, L., Cadei, L., Serrelli, E., Simeone, D., L'educatore riflessivo e l'urgenza delle competenze di secondo livello, in Cadei, L., Simeone, D., Serrelli, E., Abeni, L. (ed.), L'altro educatore. Verso le competenze di secondo livello, Scholé, Brescia 2022: 5- 19 [https://hdl.handle.net/10807/232612]
L'educatore riflessivo e l'urgenza delle competenze di secondo livello
Abeni, Loredana;Cadei, Livia;Serrelli, Emanuele;Simeone, Domenico
2022
Abstract
The introduction reflects on the evolving role of educational professionals in the wake of the pandemic, drawing on Donald Schön’s concept of the “reflective practitioner.” In increasingly complex and uncertain contexts, educators are expected to develop second-level competences, which go beyond technical skills to include sustainability, innovation, organizational dialogue, and fidelity to educational values. The volume explores seven key competences: team work, reflexivity and supervision, narrative competence, humor, research, ethics and professional conduct, and tutoring. These define a professional profile grounded in critical awareness, experiential learning, and a commitment to thoughtful, creative practice.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.