For several decades now, important and in-depth studies have analyzed scientific metaphors, trying for example to determine a principled distinction between metaphors and models. Not a simple task. Several epistemological features are shared between the two. When some distinction is made, metaphors are sometimes seen as preliminary to exact and rigorous mathematical models. In this article I focus on one and only metaphor of biology: evolutionary landscapes. I describe its role in the development of evolutionary science, moving from its success in several fields in the 1930s and ’40s to deepening its origin in the context of population genetics. By drawing a distinction between native and migrant metaphor, I provide some elements of reflection on the value of metaphor as a generator of common language between separated scientific fields, and as a tool for understanding mod- els. In this way I also suggest overcoming the model vs. metaphor opposition, especially the idea that metaphors are a more rudimental knowledge tool than models.

Già da qualche decennio le metafore scientifiche sono oggetto di studi importan- ti e approfonditi. Spesso ad esempio si cerca di formulare una distinzione di principio tra metafora e modello, ma il compito è arduo: metafora e modello condividono molte caratteristiche epistemologiche. Quando la distinzione viene operata, a volte le metafore vengono viste come preliminari a esatti e rigorosi modelli matematici. In questo contributo mi foca- lizzo su un’unica metafora, quella dei “paesaggi evolutivi” in biologia, descrivendo il ruolo da essa svolto nello sviluppo della scienza dell’evoluzione, partendo dal suo successo in varie discipline nella prima metà del Novecento, e approfondendo poi la sua origine nel contesto della genetica di popolazioni. Distinguendo tra metafora nativa e metafora migrante, fornisco qualche elemento di riflessione sul valore della metafora come generatore di linguaggio comune tra campi scientifici diversi, e come strumento di comprensione dei modelli, superando così l’idea che metafora e modello si trovino in opposizione tra loro, o che la metafora sia semplicemente uno strumento di conoscenza più rudimentale rispetto al modello.

Serrelli, E., Metafore migranti e crescita della comunità scientifica: il caso dei paesaggi evolutivi, <<L' EDUCAZIONE SENTIMENTALE>>, 2019; (31): 115-128. [doi:10.3280/EDS2019-031010] [https://hdl.handle.net/10807/232608]

Metafore migranti e crescita della comunità scientifica: il caso dei paesaggi evolutivi

Serrelli, Emanuele
2019

Abstract

For several decades now, important and in-depth studies have analyzed scientific metaphors, trying for example to determine a principled distinction between metaphors and models. Not a simple task. Several epistemological features are shared between the two. When some distinction is made, metaphors are sometimes seen as preliminary to exact and rigorous mathematical models. In this article I focus on one and only metaphor of biology: evolutionary landscapes. I describe its role in the development of evolutionary science, moving from its success in several fields in the 1930s and ’40s to deepening its origin in the context of population genetics. By drawing a distinction between native and migrant metaphor, I provide some elements of reflection on the value of metaphor as a generator of common language between separated scientific fields, and as a tool for understanding mod- els. In this way I also suggest overcoming the model vs. metaphor opposition, especially the idea that metaphors are a more rudimental knowledge tool than models.
2019
Italiano
Serrelli, E., Metafore migranti e crescita della comunità scientifica: il caso dei paesaggi evolutivi, <<L' EDUCAZIONE SENTIMENTALE>>, 2019; (31): 115-128. [doi:10.3280/EDS2019-031010] [https://hdl.handle.net/10807/232608]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/232608
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact