If schools want to pursue the development of soft skills, citizenship skills, and life skills, they need to avoid working in isolation; they rather need to integrate in an education ecosystem comprising more actors and territories. This article argues in favor of this point by presenting a National Project called «Take my hand» (Prendimi per mano) carried out by the ONG CBM Italia in collaboration with many partners. The project is remarkable for its goal (inclusion education) and its scale (18 months, 5 Italian Regions, 90 classes, almost 2.000 students and 180 teachers). The author took part in the Unesco Chair research group in charge of monitoring and evaluating the Project since the very early, embryonic phases. The educational collaboration between a school and other actors needs to be supported by larger and structured projects, by teachers’ personal engagement and openness, and by the involvement in evaluation and advancement. Any one actor and any one school is in itself a small or large ecosystem in which collaboration is, once again, the privileged work style if education has to transmit some values of inclusion and humanity.
Per sviluppare le life skills, le competenze di cittadinanza, le soft skills e le competenze trasvesali, è particolarmente importante che la scuola agisca in modo non isolato, ma integrato in un ecosistema educativo che possa comprendere anche altri attori e altri territori. Per sostenere questo punto, il presente articolo poggia sul progetto didattico a scala nazionale chiamato Prendiamoci per mano: scuola in azione, società in crescita, realizzato dalla Onlus CBM Italia in collaborazione con diversi partner. L’oggetto del progetto (l’educazione all’inclusione) e la sua scala (18 mesi, 5 regioni italiane, 90 classi, quasi 2.000 studenti, 180 insegnanti) lo rendono particolarmente significativo. L’autore del contributo ha preso parte al gruppo di ricerca della cattedra Unesco incaricato, fin dalle prime fasi di ideazione del progetto, della valutazione. Per educare all’inclusione, la collaborazione tra scuola e altri attori deve essere sostenuta sia nell’adesione a progetti strutturati, sia nell’impegno degli insegnanti nella conduzione in prima persona di attività educative non autoreferenziali, sia nella disponibilità a impegnarsi nella valutazione delle attività svolte e nel loro rilancio. A loro volta, i singoli attori e la scuola stessa sono, al proprio interno, piccoli e grandi ecosistemi in cui la collaborazione è, ancora una volta, modalità elettiva di lavoro.
Serrelli, E., Educare all'inclusione a scuola: un'impresa collaborativa, <<PEDAGOGIA E VITA>>, 2022; 80 (3): 80-102 [https://hdl.handle.net/10807/232588]
Educare all'inclusione a scuola: un'impresa collaborativa
Serrelli, Emanuele
Primo
2022
Abstract
If schools want to pursue the development of soft skills, citizenship skills, and life skills, they need to avoid working in isolation; they rather need to integrate in an education ecosystem comprising more actors and territories. This article argues in favor of this point by presenting a National Project called «Take my hand» (Prendimi per mano) carried out by the ONG CBM Italia in collaboration with many partners. The project is remarkable for its goal (inclusion education) and its scale (18 months, 5 Italian Regions, 90 classes, almost 2.000 students and 180 teachers). The author took part in the Unesco Chair research group in charge of monitoring and evaluating the Project since the very early, embryonic phases. The educational collaboration between a school and other actors needs to be supported by larger and structured projects, by teachers’ personal engagement and openness, and by the involvement in evaluation and advancement. Any one actor and any one school is in itself a small or large ecosystem in which collaboration is, once again, the privileged work style if education has to transmit some values of inclusion and humanity.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.