In this review of the literature some studies on children suggestionibility connected to participation and emotional connotation to the event are presented. Studies on suggesti-bility have shown how the ability of children to resist suggestive questions increases when they are the protagonists and not the mere observers of the event (Gobbo, Mega & Pipe, 2002; Quas & Schaaf, 2002; Rudy & Goodman, 1991). Other studies have also underlined how resistance to suggestibility increases when the events have a particularly emotive value for the child (Eisen et al., 2002; Quas et al., 1999) The participation and the emotional connotation of the event seem to be considered in literature more and more two variables that could strength the mnestic trace and consequently arise the children re-sistance to suggestive questions.
Nel presente lavoro di rassegna della letteratura vengono presentati alcuni studi che hanno approfondito il tema della suggestionabilità infantile in relazione alla partecipazione e alla connotazione emotiva dell’evento esperito dal bambino. Nell’ambito degli studi sulla suggestionabilità infantile è, infatti, emersa una maggiore capacità dei bambini a resistere alla suggestione in relazione a condizioni sperimentali in cui partecipano direttamente ad un evento (Gobbo, Mega & Pipe, 2002; Quas & Schaaf, 2002; Rudy & Goodman, 1991). Altri studi hanno invece indagato se il ricordo di eventi di natura emotiva negativa possano essere intaccati dall’influenza di informazioni indotte da interlocutori esterni (Eisen et al., 2002; Quas et al., 1999), sottolineando come la resistenza alla suggestionabilità aumenti quando l’evento assume per il bambino una valenza emotiva particolarmente significativa. La partecipazione e la connotazione emotiva dell’evento esperito dal bambino sembrano essere sempre più considerati in letteratura due variabili in grado di rafforzare la traccia mnestica e di conseguenza di resistere maggiormente di fronte alle domande suggestive.
Ionio, C., Di Blasio, P., Suggestionabilità, partecipazione e connotazione emotiva di un evento: una rassegna della letteratura, <<MALTRATTAMENTO E ABUSO ALL'INFANZIA>>, 2012; (Giugno): 17-35 [http://hdl.handle.net/10807/23028]
Suggestionabilità, partecipazione e connotazione emotiva di un evento: una rassegna della letteratura
Ionio, Chiara;Di Blasio, Paola
2012
Abstract
In this review of the literature some studies on children suggestionibility connected to participation and emotional connotation to the event are presented. Studies on suggesti-bility have shown how the ability of children to resist suggestive questions increases when they are the protagonists and not the mere observers of the event (Gobbo, Mega & Pipe, 2002; Quas & Schaaf, 2002; Rudy & Goodman, 1991). Other studies have also underlined how resistance to suggestibility increases when the events have a particularly emotive value for the child (Eisen et al., 2002; Quas et al., 1999) The participation and the emotional connotation of the event seem to be considered in literature more and more two variables that could strength the mnestic trace and consequently arise the children re-sistance to suggestive questions.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.