This article builds some conceptual bridges between family counseling équipes and two other contexts: team work in companies on the one hand, and team work in educational services on the other. Team working is globally undergoing deep and fast transformations, such as increasing internal heterogeneity, decreasing hierarchical structure, virtualization and precarization. Workers are changing accordingly, conceptual categories for dealing with groups are being updated, and managerial solutions are emerging. These phenomena are worth attention for family counseling équipes too. Équipe work is shared between family counseling and educational and caring contexts. Natural timing and relational density are more preserved here, but sometimes the need for innovative managerial solutions is felt here too. Yet, some powerful managerial strategies are in place. “Referral/deferral” mechanisms are such, not only for professional-user but also for colleague-colleague relationships.

Questo articolo porta alle équipe consultoriali alcuni stimoli provenienti dal lavoro nelle aziende e dal lavoro educativo. Con le aziende, il consultorio condivide il lavoro in team, il quale sta attraversando a livello globale rapide trasformazioni, come l'incremento delle diversità interne, una strutturazione tipicamente più paritaria, una virtualizzazione e una precarizzazione estreme. Ciò corrisponde a una trasformazione dei lavoratori; la riflessione sui team che si sta sviluppando porta a interrogarsi sul tipo di gruppo al quale l’équipe di consultorio corrisponderebbe (con i relativi rischi), e le soluzioni manageriali che si stanno cercando potrebbero costituire un’ottima fonte di ispirazione. Con i contesti educativi e socio-sanitari il consultorio condivide proprio l’idea di équipe e la conseguente organizzazione del lavoro individuale e di gruppo. Le équipe socio-educative e quelle consultoriali sono forse un presidio della densità relazionale e dei tempi naturali di un gruppo, ma si percepisce a volte la necessità di qualcosa di più, che permetta agli individui di collaborare effettivamente ed efficacemente. Si tratta anche di riconoscere l'importanza di alcuni aspetto tecnici dei contesti educativi, come meccanismi che io chiamo di "deferimento/differimento", non solo per la relazione operatore-utente, ma anche e soprattutto per le relazioni tra operatori.

Serrelli, E., Équipe consultoriale e lavoro di team: alcune suggestioni dalle aziende e dai servizi educativi, <<CONSULTORI FAMILIARI OGGI>>, 2017; (25): 13-29 [https://hdl.handle.net/10807/226470]

Équipe consultoriale e lavoro di team: alcune suggestioni dalle aziende e dai servizi educativi

Serrelli, Emanuele
Primo
2017

Abstract

This article builds some conceptual bridges between family counseling équipes and two other contexts: team work in companies on the one hand, and team work in educational services on the other. Team working is globally undergoing deep and fast transformations, such as increasing internal heterogeneity, decreasing hierarchical structure, virtualization and precarization. Workers are changing accordingly, conceptual categories for dealing with groups are being updated, and managerial solutions are emerging. These phenomena are worth attention for family counseling équipes too. Équipe work is shared between family counseling and educational and caring contexts. Natural timing and relational density are more preserved here, but sometimes the need for innovative managerial solutions is felt here too. Yet, some powerful managerial strategies are in place. “Referral/deferral” mechanisms are such, not only for professional-user but also for colleague-colleague relationships.
2017
Italiano
Serrelli, E., Équipe consultoriale e lavoro di team: alcune suggestioni dalle aziende e dai servizi educativi, <<CONSULTORI FAMILIARI OGGI>>, 2017; (25): 13-29 [https://hdl.handle.net/10807/226470]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/226470
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact