The contribution proposes a pedagogical rereading of adolescent discomfort signs, re-semantizing the concept of protection, in view to re-activate educational care within the school as supportive and promotional educational context. Starting from the qualitative analysis in relation to “Teseo Project: promoting well-being in school” for the period 2019-2022, with the involvement of educators and educational psychologists, emerges how pandemic has acted as a ‘highlighter’ and accelerator of fragilities, disclosing emotional needs, recognition, ransom of young people, the complexity of relationship in presence, as well as the impoverishment of an adult gaze. In synthesis the project emerges as a ‘building site’ of educational school service, open to the construction of new horizons of possibilities to accompany young people towards a perspective of growth and narration of a possible future.

Il contributo propone una rilettura pedagogica dei segnali di disagio degli adolescenti, ri-semantizzando il concetto di protezione, per ri-attivare la cura educativa all’interno della scuola come contesto educativo supportivo e promozionale. A partire dall’analisi qualitativa in relazione al “Progetto Teseo: promuovere il benessere a scuola” per il periodo 2019-2022, con il coinvolgimento di educatori e psicopedagogisti, emerge come la pandemia abbia agito da ‘evidenziatore’ e acceleratore di fragilità esistenti, facendo emergere bisogni emotivi che richiamano il riconoscimento, il riscatto di ragazzi/e, la complessità della relazione in presenza, nonché l’impoverimento dello sguardo adulto. Il progetto emerge in sintesi come ‘cantiere’ dell’educativa scolastica, aperto alla costruzione di nuovi orizzonti di possibilità per accompagnare ragazzi/e in una prospettiva di crescita e narrazione di un futuro possibile.

Cavalli, G., Manzini, S., Marchesini, R., Musaio, M., Rileggere il disagio degli adolescenti attraverso il servizio di educativa scolastica durante e dopo la pandemia. Il “Progetto Teseo: promuovere il benessere a scuola”, <<JOURNAL OF HEALTH CARE EDUCATION IN PRACTICE>>, 2022; 2-3 (nov 2022): 17-29. [doi:10.14658/pupj-jhcep-2022-2-3] [https://hdl.handle.net/10807/224808]

Rileggere il disagio degli adolescenti attraverso il servizio di educativa scolastica durante e dopo la pandemia. Il “Progetto Teseo: promuovere il benessere a scuola”

Cavalli, Guido;Musaio, Marisa
Supervision
2022

Abstract

The contribution proposes a pedagogical rereading of adolescent discomfort signs, re-semantizing the concept of protection, in view to re-activate educational care within the school as supportive and promotional educational context. Starting from the qualitative analysis in relation to “Teseo Project: promoting well-being in school” for the period 2019-2022, with the involvement of educators and educational psychologists, emerges how pandemic has acted as a ‘highlighter’ and accelerator of fragilities, disclosing emotional needs, recognition, ransom of young people, the complexity of relationship in presence, as well as the impoverishment of an adult gaze. In synthesis the project emerges as a ‘building site’ of educational school service, open to the construction of new horizons of possibilities to accompany young people towards a perspective of growth and narration of a possible future.
2022
Italiano
Cavalli, G., Manzini, S., Marchesini, R., Musaio, M., Rileggere il disagio degli adolescenti attraverso il servizio di educativa scolastica durante e dopo la pandemia. Il “Progetto Teseo: promuovere il benessere a scuola”, <<JOURNAL OF HEALTH CARE EDUCATION IN PRACTICE>>, 2022; 2-3 (nov 2022): 17-29. [doi:10.14658/pupj-jhcep-2022-2-3] [https://hdl.handle.net/10807/224808]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/224808
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact