The paper presents a study on the role of health education in kindergartens during the Giolitti era. Up to World War I, in the absence of official infant education programmes and teacher training schools, kindergarten educators mainly learned about health promotion from education manuals and journals. Analysis of these sources suggests that the growing emphasis on hygienics in late nineteenth-century elementary schools was also reflected across the infant school sector. A further theme of the present research was the 1914 ministerial programs for kindergartens, which institutionalized good health practices, endowing them with a pervasive and crosscutting role. This study investigated the aims and methodologies that underpinned the teaching of hygienics in infant schools, as well as the broader social meaning attributed to it.
Il contributo intende gettare luce sul ruolo assunto dall’educazione igienica negli asili in epoca giolittiana. In assenza di una normativa di riferimento e di uno specifico percorso formativo, fino alla vigilia del primo conflitto mondiale, furono la manualistica e la pubblicistica di settore a fare da principale cassa di risonanza di quelle istanze tra le educatrici infantili. Prendendo le mosse dallo spoglio di queste fonti, la ricerca fa emergere che il significativo impulso registrato dalla cultura igienista a scuola, sul finire dell’Ottocento, aveva avuto vasta eco pure nelle istituzioni prescolastiche. L’indagine ha preso in esame anche i programmi ministeriali per gli asili del 1914 che istituzionalizzarono le pratiche igieniche e assegnarono loro una carica pervasiva e trasversale. Lo studio ha cercato di indagare le finalità e le metodologie che innervavano quell’insegnamento nelle scuole infantili, ma altresì di riflettere sul più ampio significato sociale ad esso attribuito.
Bressanelli, R. G., «Importa moltissimo che il bambino senta il bisogno della nettezza come sente quello del pane, del gioco, del riposo». L’educazione igienica negli asili tra età giolittiana e scoppio della prima guerra mondiale, <<HISTORY OF EDUCATION & CHILDREN'S LITERATURE>>, 2022; XVII (2): 337-353 [https://hdl.handle.net/10807/222577]
«Importa moltissimo che il bambino senta il bisogno della nettezza come sente quello del pane, del gioco, del riposo». L’educazione igienica negli asili tra età giolittiana e scoppio della prima guerra mondiale
Bressanelli, Renata Giovanna
2022
Abstract
The paper presents a study on the role of health education in kindergartens during the Giolitti era. Up to World War I, in the absence of official infant education programmes and teacher training schools, kindergarten educators mainly learned about health promotion from education manuals and journals. Analysis of these sources suggests that the growing emphasis on hygienics in late nineteenth-century elementary schools was also reflected across the infant school sector. A further theme of the present research was the 1914 ministerial programs for kindergartens, which institutionalized good health practices, endowing them with a pervasive and crosscutting role. This study investigated the aims and methodologies that underpinned the teaching of hygienics in infant schools, as well as the broader social meaning attributed to it.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.