The research project aims to inquire, in the context of family pedagogy, the help offered to couples who are approaching adoption. There are still unexplored areas in the interdisciplinary studies on this regard, and also too few contributions coming from educational area. This paper tries to reach a deeper understanding of the research subject, to gain involvement of educational support for adoptive parenting. In a constant exchange between theory and practice, it has been proposed to involve some adoptive parents in semi-structured interviews. It is believed that to talk about the experience and to reflect on it, should encourage an epistemological and of content definition of the educational subject on adoption (Pati, 2004).
Il progetto di ricerca mira ad indagare, nell’orizzonte della pedagogia della famiglia, l’accompagnamento da offrire ai coniugi che si accostano all’adozione. Si rilevano zone d’ombra ancora inesplorate dagli studi interdisciplinari al riguardo ed una esiguità di contributi che provengono dall’area pedagogica. Il presente lavoro si prefigge, pertanto, di raggiungere una comprensione più profonda dell’oggetto di ricerca, al fine di promuovere interventi di sostegno educativo alla genitorialità adottiva. In una costante circolarità tra teoria e prassi, si è scelto di coinvolgere alcuni genitori adottivi in interviste semi-strutturate. Ciò, nella convinzione che far parlare l’esperienza e riflettere su di essa possa favorire una definizione epistemologica e contenutistica del discorso pedagogico sull’adozione (Pati, 2004).
Tabacchi, A., Percorsi di accompagnamento pedagogico alla genitorialità adottiva, Contributed paper, in Quaderni del dottorato SIRD - La ricerca educativa e didattica nelle scuole di dottorato in Italia, (Roma, Uni 3, 13-14 June 2019), Pensa MultiMedia, Lecce 2019: 291-308 [https://hdl.handle.net/10807/216126]
Percorsi di accompagnamento pedagogico alla genitorialità adottiva
Tabacchi, Alessia
2019
Abstract
The research project aims to inquire, in the context of family pedagogy, the help offered to couples who are approaching adoption. There are still unexplored areas in the interdisciplinary studies on this regard, and also too few contributions coming from educational area. This paper tries to reach a deeper understanding of the research subject, to gain involvement of educational support for adoptive parenting. In a constant exchange between theory and practice, it has been proposed to involve some adoptive parents in semi-structured interviews. It is believed that to talk about the experience and to reflect on it, should encourage an epistemological and of content definition of the educational subject on adoption (Pati, 2004).File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
299-316 Tabacchi.pdf
accesso aperto
Licenza:
Copyright dell'editore
Dimensione
169.61 kB
Formato
Adobe PDF
|
169.61 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.