The paper is about the cultural relationship between Florence and Milan around the mid nineteenth century: thanks to the marriage between Marianna Rinuccini from Tuscany and Giorgio Teodoro Trivulzio from Milan there was a huge movement of art masterpieces, which marked an important step in the filed of collecting and Old Masters market. In order to create the right temporal and geographical context the main sources are: inventories, auction and exhibition catalogues, correspondence and accountancy papers from the private archives of the families involved. Some family portraits were also found and added to create the right historical setting.

Squizzato, A., Relazioni letterarie ed artistiche Milano-Firenze lungo il corso del XIX secolo fra culto dei Primitivi e aspirazioni alla modernità. Qualche spunto per l’eredità di Marianna Rinuccini Trivulzio, <<STORIA DELLA CRITICA D'ARTE>>, 2021; IV (4): 327-361 [http://hdl.handle.net/10807/205361]

Relazioni letterarie ed artistiche Milano-Firenze lungo il corso del XIX secolo fra culto dei Primitivi e aspirazioni alla modernità. Qualche spunto per l’eredità di Marianna Rinuccini Trivulzio

Squizzato, Alessandra
Primo
2021

Abstract

The paper is about the cultural relationship between Florence and Milan around the mid nineteenth century: thanks to the marriage between Marianna Rinuccini from Tuscany and Giorgio Teodoro Trivulzio from Milan there was a huge movement of art masterpieces, which marked an important step in the filed of collecting and Old Masters market. In order to create the right temporal and geographical context the main sources are: inventories, auction and exhibition catalogues, correspondence and accountancy papers from the private archives of the families involved. Some family portraits were also found and added to create the right historical setting.
2021
Italiano
Squizzato, A., Relazioni letterarie ed artistiche Milano-Firenze lungo il corso del XIX secolo fra culto dei Primitivi e aspirazioni alla modernità. Qualche spunto per l’eredità di Marianna Rinuccini Trivulzio, <<STORIA DELLA CRITICA D'ARTE>>, 2021; IV (4): 327-361 [http://hdl.handle.net/10807/205361]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/205361
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact