The experience of Service Learning is challenging in contemporary increasingly complex contexts, in which biographical trajectories are plural and marked by intricate variables. Starting from this awareness, we propose an insight into the worth of SL with respect to a particular population, the female one, which presents an existential trajectory characterized by a migratory history. The experience we are going to investigate has as its protagonists some university students of the Degree Course in Educational Sciences (Università Cattolica - Brescia). They have been engaged in a literacy course for foreign women. This literacy experience had a generative impact on the stories of these young women and made it possible to enhance the role of women with respect to the improvement of change processes.
L’esperienza del Service Learning è particolarmente sfidante in contesti, come quelli contemporanei, sempre più complessi e poliedrici, in cui le traiettorie biografiche risultano decisamente plurali e soggette a intricate variabili. Partendo da tale consapevolezza, s’intende proporre un affondo sul valore del SL rispetto ad una popolazione particolare, quella femminile, con una traiettoria esistenziale segnata da una storia migratoria. Il percorso formativo che andremo ad indagare vede come protagoniste alcune studentesse universitarie del Corso di Laurea in Scienze dell’educazione (Università Cattolica-sede di Brescia), impegnate in una proposta di alfabetizzazione destinata a donne straniere. Si tratta di un’esperienza di alfabetizzazione che ha avuto un impatto generativo nelle storie di queste giovani donne e ha permesso di valorizzare il ruolo femminile rispetto all’attivazione di processi di cambiamento.
Amadini, M., Il ruolo trasformativo del service-learning: un’esperienza capacitante tra donne, <<QUADERNI DI PEDAGOGIA DELLA SCUOLA>>, 2021; (01): 94-103 [http://hdl.handle.net/10807/204076]
Il ruolo trasformativo del service-learning: un’esperienza capacitante tra donne
Amadini, Monica
2021
Abstract
The experience of Service Learning is challenging in contemporary increasingly complex contexts, in which biographical trajectories are plural and marked by intricate variables. Starting from this awareness, we propose an insight into the worth of SL with respect to a particular population, the female one, which presents an existential trajectory characterized by a migratory history. The experience we are going to investigate has as its protagonists some university students of the Degree Course in Educational Sciences (Università Cattolica - Brescia). They have been engaged in a literacy course for foreign women. This literacy experience had a generative impact on the stories of these young women and made it possible to enhance the role of women with respect to the improvement of change processes.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.