This work examines various issues relating to the rule of procedural legality, developed by the administrative case law and recently taken up by constitutional judgments. This rule was developed to solve the problem relating to the independent authorities’s power to issue norms and the principle of legality, given that the administrative judgments have long maintained that participation in the procedure to establish rules serves to compensate the substantial legality deficit. In fact this rule can be included in those situations that acts as substitutes for substantive legality, according to constitutional case law: provided that the participation of private individuals is evaluated according to technical-scientific rules governing the activities which are interested in the regulatory interventions by independent authorities.
Lo scritto esamina sinteticamente diverse questioni inerenti la regola della legalità procedurale, elaborata dalla giurisprudenza amministrativa e da ultimo ripresa dalla giurisprudenza costituzionale. La nozione è stata elaborata per risolvere il problema del rapporto con il principio di legalità dell’attività normativa delle autorità indipendenti, dato che la giurisprudenza amministrativa da tempo sostiene che la partecipazione al procedimento di emana-zione degli atti normativi serve a compensare il deficit di legalità sostanziale. Questa regola in effetti può iscriversi nel novero delle situazioni che secondo la giuri-sprudenza costituzionale fungono da succedanei della legalità sostanziale: a condizione però che la partecipazione dei privati ai procedimenti venga valutata secondo parametri consistenti nelle regole tecnico-scientifiche che disciplinano le attività che sono oggetto degli interventi delle autorità indipendenti.
Manfredi, G., Legalità procedurale, <<DIRITTO AMMINISTRATIVO>>, 2021; 2021 (4): 749-777 [http://hdl.handle.net/10807/197403]
Legalità procedurale
Manfredi, Giuseppe
2021
Abstract
This work examines various issues relating to the rule of procedural legality, developed by the administrative case law and recently taken up by constitutional judgments. This rule was developed to solve the problem relating to the independent authorities’s power to issue norms and the principle of legality, given that the administrative judgments have long maintained that participation in the procedure to establish rules serves to compensate the substantial legality deficit. In fact this rule can be included in those situations that acts as substitutes for substantive legality, according to constitutional case law: provided that the participation of private individuals is evaluated according to technical-scientific rules governing the activities which are interested in the regulatory interventions by independent authorities.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.