What and how do adolescents make dreams about their future? How much are they prepared to social competition? Are they aware of gender inequalities and differences operating within the system of choices? Do they exploit these differences for reaching their targets? Through the data set of a national enquiry «Prin 2005 – Adolescents and Life chance», this essays makes distinctions between the «female» and the «male» way to live the present as a condition and a preview of the future, also underlining the existence of gendered resources to imagine the future itself. If nowadays adolescents live in a frame of increasing «de-differentiation» (boys and girls having same targets, similar psychological states, and tacitly agree with the issue of gender parity), with no doubt they are greatly influenced by discriminating rules and mechanism of the system of chances. Girls are requested of a long-time commitment until the graduation in order to obtain security and personal realization. Boys instead are requested to make projects of work, earning ad professional career, with a short-term life planning, in order to overtake the «test of future». At the present, girls and boys live together and exchange continuously their visions in a sort of coeducation: material and cultural consumption are the features of the female-side, large network of relations and distance from institutions of the male-side.

Cosa e come sognano i ragazzi e le ragazze in riferimento al proprio futuro? Come si approcciano alla competizione sociale che li aspetta? Sono consapevoli delle differenze che li influenzano? Usano queste differenze per raggiungere i propri traguardi? Attraverso lo specchio dell’Indagine nazionale sugli adolescenti di fronte alle chance di vita, si tracciano le principali linee di distinzione tra il “presente femminile” e il “presente maschile”, quali condizioni e premesse per il futuro, ponendo l’accento sull’esistenza di vere e proprie risorse di genere. Se il cammino verso il futuro è contrassegnato da svariati elementi di “de-differenziazione” (stessi traguardi, stessi stati d’animo, apparente neutralità nel trattare la questione del genere ma tacito accordo sulla parità), il modo per arrivarci è influenzato dalle regole discriminanti del sistema di opportunità: alle giovani donne è richiesto di impegnarsi fino alla laurea per ottenere sicurezza e realizzazione personale, a fronte di una visione maschile tutta protesa verso lavoro, guadagno e carriera, con progettualità e investimenti a corto raggio per dare prova di sé senza dilatare i tempi. Il presente dei ragazzi e delle ragazze è tuttavia vissuto nella completa fusione di vissuti e nello scambio di prospettive, in un processo di co-socializzazione che poggia sulle risorse di crescita di ciascuno dei due universi: consumi materiali e culturali per le ragazze, relazionalità allargata e distanza dalle istituzioni per i ragazzi.

Colombo, M., Sogni di genere. Disuguaglianze e risorse nel futuro immaginato degli adolescenti, <<STUDI DI SOCIOLOGIA>>, 2012; (1): 77-90 [http://hdl.handle.net/10807/19363]

Sogni di genere. Disuguaglianze e risorse nel futuro immaginato degli adolescenti

Colombo, Maddalena
2012

Abstract

What and how do adolescents make dreams about their future? How much are they prepared to social competition? Are they aware of gender inequalities and differences operating within the system of choices? Do they exploit these differences for reaching their targets? Through the data set of a national enquiry «Prin 2005 – Adolescents and Life chance», this essays makes distinctions between the «female» and the «male» way to live the present as a condition and a preview of the future, also underlining the existence of gendered resources to imagine the future itself. If nowadays adolescents live in a frame of increasing «de-differentiation» (boys and girls having same targets, similar psychological states, and tacitly agree with the issue of gender parity), with no doubt they are greatly influenced by discriminating rules and mechanism of the system of chances. Girls are requested of a long-time commitment until the graduation in order to obtain security and personal realization. Boys instead are requested to make projects of work, earning ad professional career, with a short-term life planning, in order to overtake the «test of future». At the present, girls and boys live together and exchange continuously their visions in a sort of coeducation: material and cultural consumption are the features of the female-side, large network of relations and distance from institutions of the male-side.
2012
Italiano
Colombo, M., Sogni di genere. Disuguaglianze e risorse nel futuro immaginato degli adolescenti, <<STUDI DI SOCIOLOGIA>>, 2012; (1): 77-90 [http://hdl.handle.net/10807/19363]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/19363
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact