The development of contemporary society has led to the evolution of public administration towards the model of open government, which is characterized by the principles of transparency, participation and collaboration. In particular, legislation has shown a growing interest in the principle of transparency, accentuated in recent years and culminated in the Legislative Decree no. 33/2013. The decree expands, strengthens and structures the principle of transparency, made more effective by the prevision of “civic access”, with tools of surveillance and specific sanctions. Transparency also evolves in its nature, since the regulations have placed increasing emphasis not only to the quantity of data to be published (the “quantum”), but also to their format (the “quomodo”), which leads to the concept of open data. Therefore, the provisions for transparency and openness are combined, in order to achieve the constitutional principles of public action and to allow democratic control on administrative action. Democratic control, which is functional to the good performance of the public administration, is strengthened by the openness and the possibility of re-use of data. It is also favored by a set of elements and instruments expressly governed by the new provisions. In conclusion, in the process that leads the government to take the hallmarks of open government, regulatory developments on the principles of transparency and openness lead to an easier and more effective democratic control. To find concrete implementation, this requires awareness of the community and accountability of government.

Lo sviluppo della società contemporanea ha comportato l’evoluzione dell’amministrazione pubblica verso il modello di open government caratterizzato dai principi di trasparenza, partecipazione e collaborazione. In particolare il principio di trasparenza ha conosciuto un crescente interesse nei suoi confronti da parte della normativa, particolarmente accentuato negli ultimi anni e culminato nel d.lgs. 33/2013. Il decreto legislativo amplia, rafforza e struttura il principio di trasparenza che viene reso maggiormente effettivo con l’accesso civico, con strumenti di vigilanza e specifiche sanzioni. La trasparenza matura anche nella sua natura, dal momento che le disposizioni normative hanno posto attenzione crescente non solo alla quantità dei dati che devono essere pubblicati (al quantum), ma anche al “come” dei dati, al quomodo della trasparenza, al suo aspetto dinamico e attivo, agli open data. Pertanto nelle disposizioni trasparenza e apertura si coniugano, al fine di realizzare i principi costituzionali dell’agire pubblico e permettere il controllo democratico sull’azione amministrativa. Il controllo democratico, funzionale al buon andamento dell’amministrazione pubblica, viene rafforzato dall’openness e dalla possibilità di riutilizzo dei dati e viene favorito da un insieme di elementi e strumenti esplicitamente regolati dalle nuove disposizioni. In conclusione, nello sviluppo che porta le amministrazioni pubbliche ad assumere i tratti distintivi dell’open government, l’evoluzione normativa relativa ai principi di trasparenza e apertura consente un controllo democratico più semplice, più effettivo e quindi più efficace, che per trovare concreta attuazione necessita della consapevolezza della collettività e della responsabilizzazione delle amministrazioni pubbliche.

Faini, F., Trasparenza, apertura e controllo democratico dell’amministrazione pubblica, <<CIBERSPAZIO E DIRITTO>>, 2014; 15 n. 50, fasc. 1/2014 (1): 39-70 [http://hdl.handle.net/10807/192121]

Trasparenza, apertura e controllo democratico dell’amministrazione pubblica

Faini, Fernanda
2014

Abstract

The development of contemporary society has led to the evolution of public administration towards the model of open government, which is characterized by the principles of transparency, participation and collaboration. In particular, legislation has shown a growing interest in the principle of transparency, accentuated in recent years and culminated in the Legislative Decree no. 33/2013. The decree expands, strengthens and structures the principle of transparency, made more effective by the prevision of “civic access”, with tools of surveillance and specific sanctions. Transparency also evolves in its nature, since the regulations have placed increasing emphasis not only to the quantity of data to be published (the “quantum”), but also to their format (the “quomodo”), which leads to the concept of open data. Therefore, the provisions for transparency and openness are combined, in order to achieve the constitutional principles of public action and to allow democratic control on administrative action. Democratic control, which is functional to the good performance of the public administration, is strengthened by the openness and the possibility of re-use of data. It is also favored by a set of elements and instruments expressly governed by the new provisions. In conclusion, in the process that leads the government to take the hallmarks of open government, regulatory developments on the principles of transparency and openness lead to an easier and more effective democratic control. To find concrete implementation, this requires awareness of the community and accountability of government.
2014
Italiano
Indice: 1. L’amministrazione digitale e l’open government. – 2. L’evoluzione normativa del principio di trasparenza. – 3. Il d.lgs. 33/2013: il diritto alla conoscibilità e il riordino della disciplina in materia di trasparenza. – 4. Il paradigma dell’apertura: gli open data nel quadro normativo attuale. – 5. Il controllo democratico nelle recenti norme in materia di trasparenza e apertura.
Faini, F., Trasparenza, apertura e controllo democratico dell’amministrazione pubblica, <<CIBERSPAZIO E DIRITTO>>, 2014; 15 n. 50, fasc. 1/2014 (1): 39-70 [http://hdl.handle.net/10807/192121]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/192121
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact