The analysis of recent legislation shows an evolution in the model of digital administration. This concept has begun to develop from e-government to assume the characteristics of open government through the provision of new tools, adopted in the Italian regulatory framework. The open government responds to the need for a profound change of the institutions, that has to follow the development of the methods of interaction, communication and collaboration of society. The recent legislation has drawn the necessary tools to the open government in terms of transparency, participation and collaboration, the pillars on which is based the implementation of a model of open government. In these rules emerge the principles of transparency and openness of the data (open data) and the openness of services by means of relations based on user participation, also through their involvement in decision-making processes with tools of e-democracy. The principle of collaboration arises in the form of a virtuous “conjunction” consisting of cloud computing, reutilization and open source within the public system, and is characterized for the use of web 2.0 tools and the features of the smart communities in the relations with the outside world. The effects of the construction of open government are estimated at substantial savings, a greater efficiency and simplicity, an improved quality, the recovery of credibility and trust in institutions. The new technologies are able to arise in new services and innovative solutions for the benefit of the whole community. The evolution towards an open digital administration results in a strategy for the growth of Italy with the final effect consisting in the overall gain for the whole Country.

L’analisi della recente normativa mostra un’evoluzione del modello di amministrazione digitale, che dall’e-government si sviluppa per assumere le caratteristiche dell’open government grazie alla previsione di strumenti, che dopo essere entrati nel dibattito pubblico e scientifico, sono approdati nel quadro normativo italiano. L’open government risponde all’esigenza di un profondo cambiamento delle istituzioni che segua l’evolversi delle modalità di relazione, comunicazione e collaborazione della società. In tale direzione la normativa degli ultimi anni ha tracciato gli strumenti necessari all’open government sotto il profilo della trasparenza, della partecipazione e della collaborazione, i pilastri sui quali si basa l’implementazione di un modello di amministrazione aperta. Nelle recenti disposizioni emergono i principi della trasparenza e dell’apertura dei dati (open data) fino all’apertura dei servizi per mezzo di rapporti basati sulla partecipazione degli utenti, anche attraverso il loro coinvolgimento nei processi decisionali con strumenti di e-democracy. Il principio di collaborazione trova forma nel virtuoso “combinato disposto” costituito da cloud computing, riuso e open source all’interno del sistema pubblico e si caratterizza nei rapporti con l’esterno per l’utilizzo degli strumenti del web 2.0 e per la fisionomia di smart communities. Gli effetti dell’open government sono stimabili in evidenti risparmi, maggiore efficienza e semplicità, migliore qualità, recupero di credibilità e fiducia nelle istituzioni. Le nuove tecnologie sono in grado di tradursi in nuovi servizi e soluzioni inedite a vantaggio della collettività. L’evoluzione verso un’amministrazione digitale aperta si traduce in una strategia per la crescita dell’Italia con l’effetto finale consistente nel guadagno complessivo del sistema Paese.

Faini, F., L’evoluzione del modello di amministrazione digitale: dall’e-government all’open government, <<RIVISTA ELETTRONICA DI DIRITTO, ECONOMIA, MANAGEMENT>>, 2014; (1): 184-210 [http://hdl.handle.net/10807/192117]

L’evoluzione del modello di amministrazione digitale: dall’e-government all’open government

Faini, Fernanda
2014

Abstract

The analysis of recent legislation shows an evolution in the model of digital administration. This concept has begun to develop from e-government to assume the characteristics of open government through the provision of new tools, adopted in the Italian regulatory framework. The open government responds to the need for a profound change of the institutions, that has to follow the development of the methods of interaction, communication and collaboration of society. The recent legislation has drawn the necessary tools to the open government in terms of transparency, participation and collaboration, the pillars on which is based the implementation of a model of open government. In these rules emerge the principles of transparency and openness of the data (open data) and the openness of services by means of relations based on user participation, also through their involvement in decision-making processes with tools of e-democracy. The principle of collaboration arises in the form of a virtuous “conjunction” consisting of cloud computing, reutilization and open source within the public system, and is characterized for the use of web 2.0 tools and the features of the smart communities in the relations with the outside world. The effects of the construction of open government are estimated at substantial savings, a greater efficiency and simplicity, an improved quality, the recovery of credibility and trust in institutions. The new technologies are able to arise in new services and innovative solutions for the benefit of the whole community. The evolution towards an open digital administration results in a strategy for the growth of Italy with the final effect consisting in the overall gain for the whole Country.
2014
Italiano
Atti del Convegno della Associazione Nazionale dei Docenti di Informatica giuridica e diritto dell’informatica (ANDIG – www.andig.it) tenuto a Roma il 29 ottobre 2013 presso l’Università telematica Unitelma SAPIENZA e con il patrocinio della stessa università, della SIIG (Società Italiana di Informatica Giuridica), di ANORC (Associazione Nazionale Operatori e Responsabili della Conservazione digitale), del Laboratorio di eGovernment (LEG) della università del Salento. Sommario dell'articolo: 1. L’evoluzione normativa verso l’amministrazione digitale aperta – 1.1 Dall’e-government all’open government – 1.2 I presupposti dell’open government –2. Strumenti di open government – 3. Trasparenza e apertura – 3.1 L’amministrazione trasparente – 3.2 Gli open data – 3.3 Qualità delle informazioni e inclusione digitale – 4. Partecipazione – 4.1 Servizi in rete e customer satisfaction – 4.2 E-democracy – 5. Collaborazione – 5.1 Cloud computing, riuso, open source – 5.2 Il web 2.0 e le smart communities – 6. Gli effetti dell’open government.
Faini, F., L’evoluzione del modello di amministrazione digitale: dall’e-government all’open government, <<RIVISTA ELETTRONICA DI DIRITTO, ECONOMIA, MANAGEMENT>>, 2014; (1): 184-210 [http://hdl.handle.net/10807/192117]
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