The paper offers a summary of the two days’ work (7 and 8 November 2019) on ‘going to theater in Rome in the first century B.C.’, dealing with the epochal socio-political transformations that have changed dramatic genres, performing art, theatrical structures and collective sensitivity towards the theater in the Capital, influencing the peripheries. The A. shows how the combination of different disciplinary approaches (archaeology and history of theatrical architecture, history of literature, history of performative arts and genres, political history of Rome during the civil wars and the beginning pf the Principate; history of Roman culture between conservatism and innovation) allows us to compose a more complete framework than those already available on the evolution of the genres of Latin Theatre, Roman architectures devoted to performances, Roman performing Art, in mutual connection with politics and social evolutions beyond the boundaries of the Capital.
Il contributo propone una sintesi dei contributi scientifici nelle due giornate di lavoro (7 e 8 novembre 2019) su 'Andare a teatro nella Roma del I secolo a.C.', le quali hanno affrontato le trasformazioni socio-politiche epocali che hanno mutato i generi drammatici, l'arte performativa, le strutture teatrali e sensibilità collettiva verso il teatro nella Capitale. L'A. mostra come la combinazione di diversi approcci disciplinari (archeologia e storia dell'architettura teatrale, storia della letteratura, storia delle arti e dei generi performativi, storia politica di Roma durante le guerre civili e l'inizio del Principato; storia della cultura romana tra conservatorismo e innovazione) permette di comporre un quadro più completo rispetto alle ricostruzioni già disponibili sull'evoluzione dei generi del teatro Latino, delle architetture romane dedicate allo spettacolo, dell’arte teatrale romana, in strettissima e reciproca connessione con le evoluzioni politiche e sociali oltre i confini della Capitale.
Matelli, E., RIFLESSIONI SULLE GIORNATE DI STUDIO. CENTRO E PERIFERIE. ANDARE A TEATRO A ROMA NEL I SEC. A.C., (MILANO -- ITA, 07-08 November 2019), <<AEVUM ANTIQUUM>>, 2020; 2020 (20): 3-20 [http://hdl.handle.net/10807/191312]
RIFLESSIONI SULLE GIORNATE DI STUDIO. CENTRO E PERIFERIE. ANDARE A TEATRO A ROMA NEL I SEC. A.C.
Matelli, Elisabetta
2020
Abstract
The paper offers a summary of the two days’ work (7 and 8 November 2019) on ‘going to theater in Rome in the first century B.C.’, dealing with the epochal socio-political transformations that have changed dramatic genres, performing art, theatrical structures and collective sensitivity towards the theater in the Capital, influencing the peripheries. The A. shows how the combination of different disciplinary approaches (archaeology and history of theatrical architecture, history of literature, history of performative arts and genres, political history of Rome during the civil wars and the beginning pf the Principate; history of Roman culture between conservatism and innovation) allows us to compose a more complete framework than those already available on the evolution of the genres of Latin Theatre, Roman architectures devoted to performances, Roman performing Art, in mutual connection with politics and social evolutions beyond the boundaries of the Capital.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.