This essay first reports Abbà’s characterization of the main moral conceptions: ethics as research on the best life for man, as research on the moral law to be observed, as research on the rules for social collaboration, as explanation of psychological processes, as maximization of the positive consequences of action (and also adds some hints on Abbà’s examination of ethical non-cognitivism). Except for the first one, their common denominator is the 'utilitarian subject' and the shift from the first person point of view to the third person point of view in the elaboration of moral philosophy. Then the essay exposes Abbà’s comparison between the previous figures of ethics mentioning the problems of third person ethics (e.g. about the complex gestation of actions) and of their anthropology, their misrecognition of the role of virtues, of love and of the ordo ad Deum. For Abbà, ethics as a search for the best life for man is capable of incorporating the just demands of the other conceptions.

Il presente contributo dapprima riporta la caratterizzazione, fatta da Abbà, delle principali concezioni morali: l’etica come ricerca sulla vita migliore per l’uomo, come ricerca sulla legge morale da osservare, come ricerca sulle regole per la collaborazione sociale, come spiegazione dei processi psicologici, come massimizzazione delle conseguenze positive dell’agire (e inoltre aggiunge cenni sulla disamina di Abbà del non cognitivismo etico). Tranne la prima, il loro minimo comun denominatore è il ‘soggetto utilitario’ e lo spostamento dal punto di vista della prima persona al punto di vista della terza persona nell’elaborazione della filosofia morale. Poi il contributo espone il confronto svolto da Abbà tra le precedenti figure di etica menzionando le carenze delle etiche di terza persona (per es. circa la complessa gestazione delle azioni) e della loro antropologia, il loro misconoscimento del ruolo delle virtù, dell’amore e dell’ordo ad Deum. Per Abbà l’etica come ricerca della vita migliore per l’uomo è in grado di recepire le istanze giuste delle altre.

Samek Lodovici, G., Il confronto di Abbà con l’etica moderna e l’opzione per la via degli antichi, <<SALESIANUM>>, 2021; (83, 4): 760-780 [http://hdl.handle.net/10807/189341]

Il confronto di Abbà con l’etica moderna e l’opzione per la via degli antichi

Samek Lodovici, Giacomo
2021

Abstract

This essay first reports Abbà’s characterization of the main moral conceptions: ethics as research on the best life for man, as research on the moral law to be observed, as research on the rules for social collaboration, as explanation of psychological processes, as maximization of the positive consequences of action (and also adds some hints on Abbà’s examination of ethical non-cognitivism). Except for the first one, their common denominator is the 'utilitarian subject' and the shift from the first person point of view to the third person point of view in the elaboration of moral philosophy. Then the essay exposes Abbà’s comparison between the previous figures of ethics mentioning the problems of third person ethics (e.g. about the complex gestation of actions) and of their anthropology, their misrecognition of the role of virtues, of love and of the ordo ad Deum. For Abbà, ethics as a search for the best life for man is capable of incorporating the just demands of the other conceptions.
2021
Italiano
Samek Lodovici, G., Il confronto di Abbà con l’etica moderna e l’opzione per la via degli antichi, <<SALESIANUM>>, 2021; (83, 4): 760-780 [http://hdl.handle.net/10807/189341]
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