The article (Italian families in Germany, between “cultural skills” and “partial membership”)presents and discusses some results of a research aimed at identifying the variables influencing educational performances and occupational perspectives of the young descendants of the Italian immigration in Germany. Using the family as the main unit of analysis, it proposes a new reading of the educational and occupational failure of the Italian people in Germany, based on the importance of both social class affiliation and the process of secondary socialization. Besides, by underlining the interesting changes across the different migratory cohorts, it focuses on the attitude of the Italian families toward the acquisition of the German citizenship and toward political participation, recognising in it a possible keystone of future change.

L’articolo presenta e discute alcuni risultati di una ricerca intesa a gettare luce sulle variabili che influiscono sul rendimento scolastico e sulle prospettive lavorative dei giovani discendenti dall’immigrazione italiana in Germania. Impiegando la famiglia come unità di analisi, arriva a proporre una lettura inedita dell’insuccesso scolastico e lavorativo dei soggetti di origine italiana, costruita sulla rilevanza dell’appartenenza di classe e sulla natura dei processi di socializzazione secondaria. Inoltre, nel rilevare gli interessanti cambiamenti che si osservano tra le diverse coorti migratorie, si sofferma sull’atteggiamento delle famiglie italiane verso l’acquisizione della cittadinanza tedesca e verso la partecipazione politica, individuando in esso una possibile chiave di volta del cambiamento.

Zanfrini, L., Riva, E., Le famiglie italiane in Germania, tra “competenza culturale” e “membership parziale”, <<STUDI EMIGRAZIONE>>, 2012; XLIX (185): 109-127 [http://hdl.handle.net/10807/18881]

Le famiglie italiane in Germania, tra “competenza culturale” e “membership parziale”

Zanfrini, Laura;Riva, Egidio
2012

Abstract

The article (Italian families in Germany, between “cultural skills” and “partial membership”)presents and discusses some results of a research aimed at identifying the variables influencing educational performances and occupational perspectives of the young descendants of the Italian immigration in Germany. Using the family as the main unit of analysis, it proposes a new reading of the educational and occupational failure of the Italian people in Germany, based on the importance of both social class affiliation and the process of secondary socialization. Besides, by underlining the interesting changes across the different migratory cohorts, it focuses on the attitude of the Italian families toward the acquisition of the German citizenship and toward political participation, recognising in it a possible keystone of future change.
2012
Italiano
Zanfrini, L., Riva, E., Le famiglie italiane in Germania, tra “competenza culturale” e “membership parziale”, <<STUDI EMIGRAZIONE>>, 2012; XLIX (185): 109-127 [http://hdl.handle.net/10807/18881]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/18881
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 1
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact