Joachim often referred to a plan for the partition of charisms in the Church. The various formulations of this plan are considered, in order to clarify the development of his projects regarding a new organization of religious life, where monks, canons and laity would be assembled in a single domus, or ordo. In particular, the author examines the complex symbology of table XII of the Liber figurarum and its connections with the Liber introductorius in Apocalypsim. Moreover, analogies are stressed between Joachim’s texts and, on the one hand, some passages of Bernard of Clairvaux’s Apologia ad Guillelmum Abbatem; on the other, Innocent III’s letter Licet multitudini to the Humiliati. The Roman Curia’s evident interest in the heterogeneous composition of the communities of the Humiliati, and the presence of Rainier of Ponza in a commission set up by the Pope in order to give an institutional physiognomy to these groups, suggest that some of Joachim’s ideas about religious life were well received in the Curia.
Gioacchino ha spesso fatto riferimento ad uno schema di partizione dei carismi all’interno della Chiesa: prendendone in considerazione le varie formulazioni, l’autore cerca di mettere in luce lo sviluppo dei progetti di Gioacchino per una nuova organizzazione di vita religiosa, che prevedeva la presenza in un’unica domus, o in un unico ordo, di monaci, chierici e laici. In particolare, viene presa in esame la complessa simbologia della tavola XII del Liber figurarum, e ne vengono messi in luce i rapporti con il Liber introductorius all’Apocalisse. Si sottolineano le analogie con alcuni passi della Apologia ad Guillelmum Abbatem di Bernardo di Clairvaux, e con l’ arenga della lettera Licet multitudini, inviata da Innocenzo III agli Umiliati. L’interesse suscitato per la composizione eterogenea delle comunità umiliate e, soprattutto, la presenza di Raniero da Ponza in una commissione istituita dal papa per dare loro una fisionomia istituzionale, fanno pensare ad una ricezione delle idee dell’abate presso la curia romana.
Rainini, M. G., Dall’«ordinamento degli stati» al« novus ordo»: lo sviluppo dei progetti di Gioacchino da Fiore per una nuova forma di vita religiosa, <<FLORENSIA>>, 2001; 15 (1): 7-45 [http://hdl.handle.net/10807/18786]
Dall’«ordinamento degli stati» al« novus ordo»: lo sviluppo dei progetti di Gioacchino da Fiore per una nuova forma di vita religiosa
Rainini, Marco Giuseppe
2001
Abstract
Joachim often referred to a plan for the partition of charisms in the Church. The various formulations of this plan are considered, in order to clarify the development of his projects regarding a new organization of religious life, where monks, canons and laity would be assembled in a single domus, or ordo. In particular, the author examines the complex symbology of table XII of the Liber figurarum and its connections with the Liber introductorius in Apocalypsim. Moreover, analogies are stressed between Joachim’s texts and, on the one hand, some passages of Bernard of Clairvaux’s Apologia ad Guillelmum Abbatem; on the other, Innocent III’s letter Licet multitudini to the Humiliati. The Roman Curia’s evident interest in the heterogeneous composition of the communities of the Humiliati, and the presence of Rainier of Ponza in a commission set up by the Pope in order to give an institutional physiognomy to these groups, suggest that some of Joachim’s ideas about religious life were well received in the Curia.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.