This paper explores the role of the family counseling centre in the educational accompaniment to couples who are approaching adoption. Studies on the time before adoption are a recently emerged phenomenon, related to the idea that good preparation can be a protective factor for the beginning of family life. The further aim of the study is to investigate the pre-adoptive institutional process, to identify needs and training requirements. These reflections will highlight the opportunity to rethink the family counseling centre from an educational perspective, in order to offer support to the adoptive parenting project’s development.
Il presente contributo mira ad approfondire il ruolo del Consultorio familiare nell’accompagnamento pedagogico da offrire alla coppia che si accosta all’adozione. Gli studi sul tempo che precede l’adozione sono un fenomeno di recente emersione, correlati al pensiero che una buona preparazione possa costituire un fattore di protezione per l’avvio della vita familiare. In questa sede, ci si prefigge di indagare l’iter istituzionale pre-adottivo, per individuare bisogni ed esigenze formative. Tali riflessioni metteranno in luce l’opportunità di un ripensamento del Consultorio familiare in prospettiva educativa, al fine di offrire un sostegno nell’elaborazione del progetto di genitorialità adottiva.
Tabacchi, A., L’accompagnamento pedagogico per l’elaborazione del progetto di genitorialità adottiva e il ruolo del Consultorio familiare, <<CONSULTORI FAMILIARI OGGI>>, 2021; (1): 26-38 [http://hdl.handle.net/10807/183070]
L’accompagnamento pedagogico per l’elaborazione del progetto di genitorialità adottiva e il ruolo del Consultorio familiare
Tabacchi, Alessia
2021
Abstract
This paper explores the role of the family counseling centre in the educational accompaniment to couples who are approaching adoption. Studies on the time before adoption are a recently emerged phenomenon, related to the idea that good preparation can be a protective factor for the beginning of family life. The further aim of the study is to investigate the pre-adoptive institutional process, to identify needs and training requirements. These reflections will highlight the opportunity to rethink the family counseling centre from an educational perspective, in order to offer support to the adoptive parenting project’s development.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.