Recent historiographical perspectives dedicated to collective school memory have opened new research avenues in the way the cultural industry depicted the school, teachers, and students. This contribution follows such direction and intends to tackle the process of stratified transformations that interwove around Giani Stuparich’s narrative Un anno di scuola (1929). This literary work resulted from a dialogue between the individual memory of the writer and the collective memory of youth during the first decade of 1900. Shared and individual memo-ries within the cultural context of a Mitteleuropean and irredentist Trieste leave their traces in the literary work, and at the same time expand through time in the numerous editions of the text, as well as in the movie by Franco Giraldi released in 1977. The description of the school, teachers, and students is transformed into a space for imagination, where writing and re-writing influence each other, thus modifying the knowledge of the past. As a result, the past moves from one generation to the next in a dynamic flow, open to new interpretations.
Le recenti linee storiografiche che si occupano della memoria scolastica collettiva assegnano un nuovo spazio d’indagine alle rappresentazioni che l’industria culturale ha offerto della scuola, dei docenti e degli studenti. In questo ambito di studi si inserisce la presente ricerca che intende analizzare il processo di trasformazioni stratificate che si sono intrecciate attorno al racconto di Giani Stuparich, Un anno di scuola (1929). L’opera letteraria è esito di un processo di costruzione di memoria individuale dell’autore in dialogo con la memoria collettiva giovanile del primo Novecento. I ricordi personali e condivisi nella temperie culturale della Trieste mitteleuropea e irredentista si sedimentano nell’opera letteraria e si dilatano nel tempo attraverso le molteplici edizioni del testo e nella trasposizione cinematografica realizzata da Franco Giraldi nel 1977. Le rappresentazioni della scuola, degli insegnanti e delle inquiete esistenze degli studenti si trasformano in un vero e proprio spazio dell’immaginario dove le molteplici contaminazioni tra scritture e riscritture modificano la conoscenza del passato e ne consegnano di generazione in generazione una rappresentazione dinamica e suscettibile di nuove interpretazioni
Fava, S. M., Inquietudine e disincanto tra i banchi: Un anno di scuola di Giani Stuparich dal racconto al film, <<RICERCHE DI PEDAGOGIA E DIDATTICA>>, 2021; 16 (1): 205-215. [doi:https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/12500] [http://hdl.handle.net/10807/181548]
Inquietudine e disincanto tra i banchi: Un anno di scuola di Giani Stuparich dal racconto al film
Fava, Sabrina Maria
2021
Abstract
Recent historiographical perspectives dedicated to collective school memory have opened new research avenues in the way the cultural industry depicted the school, teachers, and students. This contribution follows such direction and intends to tackle the process of stratified transformations that interwove around Giani Stuparich’s narrative Un anno di scuola (1929). This literary work resulted from a dialogue between the individual memory of the writer and the collective memory of youth during the first decade of 1900. Shared and individual memo-ries within the cultural context of a Mitteleuropean and irredentist Trieste leave their traces in the literary work, and at the same time expand through time in the numerous editions of the text, as well as in the movie by Franco Giraldi released in 1977. The description of the school, teachers, and students is transformed into a space for imagination, where writing and re-writing influence each other, thus modifying the knowledge of the past. As a result, the past moves from one generation to the next in a dynamic flow, open to new interpretations.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.