This contribution focuses on the issue of resentment and its place in the horizon of ethics. In the following pages, we will first analyze the position of Nietzsche and Scheler. In the specificity of their respective theoretical systems, they present a negative view of of resentment as impotent and masked hatred. Outlining the phenomenology of resentment, we will retrace the way (which is however not free from some critical issues) they explain how resentment can give rise to distorted ethics. Eventually, we will highlight the positive need for truth and the commitment of freedom within that context. Améry is in a very different position. He proposes resentment not as a generator of ethics but rather as a fruit of it, so much so that he speaks of a real moral, political, and historical duty to remain in it. Even if in a profoundly pessimistic anthropological framework, which gives little trust to human freedom, the intentional value of resentment emerges strongly in his pages, and contains a claim to truth often disowned. We can also find, on this background, the unavoidable relational dimension of the moral subject. Alongside these positions, we will explore a third case of resentment, as to re-feel. After outlining its features, we will recover some elements highlighted by the authors previously cited in a different theoretical framework. The proposal is that where re-feeling is a possible condition of experience, it is possible to relocate it into the search for a good life and outline some ethics elements "in" resentment.

Il presente contributo mette a tema la questione del risentimento e il suo posizionamento nell’orizzonte dell’etica. Nelle pagine che seguono, in prima istanza analizzeremo la posizione di Nietzsche e Scheler che, pur nella specificità dei rispettivi impianti teorici, ne presentano una visione negativa come odio impotente e mascherato. Delineando la fenomenologia e i tratti del soggetto risentito, ripercorreremo il modo, peraltro non esente da alcune criticità, in cui nelle loro opere si delinea come il risentimento stesso possa fare sorgere un’etica distorta che ne è il frutto; nel farlo metteremo in luce come in quel contesto emerga peraltro l’esigenza positiva della verità e dell’impegno della libertà. Su una posizione totalmente diversa si trova invece Améry, che propone il risentimento non come generatore di un’etica ma piuttosto come un suo frutto, tanto da parlare di un vero e proprio dovere morale, politico e storico di permanere in esso. Pur se in un quadro antropologico profondamente pessimista, che in fondo concede poca fiducia alla libertà degli uomini, vedremo come nelle sue pagine emerge con forza il valore intenzionale del risentimento che racchiude una pretesa di verità spesso disconosciuta, mentre sottotraccia si trova l’ineludibile dimensione relazionale del soggetto morale. Accanto a queste posizioni si vuole però esplorare anche una terza fattispecie di risentimento, ossia del suo darsi come ri-sentire. Dopo averne tratteggiato i termini, recupereremo, sebbene in un diverso quadro teorico, alcuni elementi messi in luce dagli autori precedentemente citati. La proposta è che là dove il ri-sentire costituisce una possibile condizione dell’esperienza, sia possibile ricollocarlo nell’alveo della ricerca di una vita buona e delineare alcuni elementi di un’etica nel risentimento.

Colombetti, E., Il risentimento nell’etica e l’etica del risentimento.Resentment in Ethics and the Ethics of Resentment, <<FORUM>>, 2020; (6): 37-63. [doi:10.17421/2498-9746-06-03] [http://hdl.handle.net/10807/180333]

Il risentimento nell’etica e l’etica del risentimento. Resentment in Ethics and the Ethics of Resentment

Colombetti, Elena
Primo
2020

Abstract

This contribution focuses on the issue of resentment and its place in the horizon of ethics. In the following pages, we will first analyze the position of Nietzsche and Scheler. In the specificity of their respective theoretical systems, they present a negative view of of resentment as impotent and masked hatred. Outlining the phenomenology of resentment, we will retrace the way (which is however not free from some critical issues) they explain how resentment can give rise to distorted ethics. Eventually, we will highlight the positive need for truth and the commitment of freedom within that context. Améry is in a very different position. He proposes resentment not as a generator of ethics but rather as a fruit of it, so much so that he speaks of a real moral, political, and historical duty to remain in it. Even if in a profoundly pessimistic anthropological framework, which gives little trust to human freedom, the intentional value of resentment emerges strongly in his pages, and contains a claim to truth often disowned. We can also find, on this background, the unavoidable relational dimension of the moral subject. Alongside these positions, we will explore a third case of resentment, as to re-feel. After outlining its features, we will recover some elements highlighted by the authors previously cited in a different theoretical framework. The proposal is that where re-feeling is a possible condition of experience, it is possible to relocate it into the search for a good life and outline some ethics elements "in" resentment.
2020
Italiano
Colombetti, E., Il risentimento nell’etica e l’etica del risentimento.Resentment in Ethics and the Ethics of Resentment, <<FORUM>>, 2020; (6): 37-63. [doi:10.17421/2498-9746-06-03] [http://hdl.handle.net/10807/180333]
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