The essay illustrates the architectural evolution and the rich pictorial apparatus of the cemetery church of Nigoline di Corte Franca, in the diocese of Brescia. The articulated stratification of the decorative complex, in particular, and the different building phases of the ancient parish church, dedicated to the martyr of Calcedonia, make this small chapel in Franciacorta one of the most beautiful, interesting and worthy of conservation in the Brescia area, especially in reference to the cycle of the Stories of Saint Euphemia, attributable to the school of Floriano Ferramola.
Il saggio illustra l’evoluzione architettonica e il ricco apparato pittorico della chiesa cimiteriale di Nigoline di Corte Franca, in diocesi di Brescia. L’articolata stratificazione del complesso decorativo, in particolare, e le diverse fasi edilizie dell’antica parrocchiale, dedicata alla martire calcedoniese, fanno di questa piccola cappella della Franciacorta uno dei luoghi più belli, interessanti e meritevoli di conservazione del Bresciano, specie in riferimento al ciclo delle Storie di sant’Eufemia, riconducibile alla scuola di Floriano Ferramola.
Stroppa, F., Il racconto di Eufemia, <<AB>>, 2021; 146 (1): 26-30 [http://hdl.handle.net/10807/179020]
Il racconto di Eufemia
Stroppa, Francesca
2021
Abstract
The essay illustrates the architectural evolution and the rich pictorial apparatus of the cemetery church of Nigoline di Corte Franca, in the diocese of Brescia. The articulated stratification of the decorative complex, in particular, and the different building phases of the ancient parish church, dedicated to the martyr of Calcedonia, make this small chapel in Franciacorta one of the most beautiful, interesting and worthy of conservation in the Brescia area, especially in reference to the cycle of the Stories of Saint Euphemia, attributable to the school of Floriano Ferramola.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.