The article deals with the competition in the field of authorizations for advertising installations. This contribution originates from the ruling no 1368 of the Tuscany Administrative tribunal, which established that a public tender for the selection of the competitor shall be exploited although the specific rules (governing) require explicitly only the use of an authorization. The case-law is consistent with the principle set out under EU com- petition rules, also in the light of the EU directive 2006/123 (so called “services” or “Bolkestein”) as implemented in Italy by legislative decree no. 59/2010. Therefore this work focuses on the evolution and the interpretation of the concept of authorization in the light of european and italian rules and the jurisprudence for the protection of competition in the market.

Il contributo muove da una sentenza del Tar Toscana, che ha trattato il tema della disciplina dell’affidamento, da parte degli enti locali, degli spazi pubblicitari, con alcuni svolgimenti interessanti, che riguardano particolarmente la compatibilità fra il regime autorizzatorio e la c.d. concorrenza ‘per il mercato’, nonché l’applicazione della c.d. direttiva ‘servizi’. L'articolo ripercorre l'evoluzione e l'interpretazione del concetto di autorizzazione, alla luce della disciplina italiana ed europea, nonchè della giurisprudenza relativa alla tutela della concorrenza.

Mirra, V., Autorizzazione per installazioni pubblicitarie e disciplina della concorrenza, <<RIVISTA GIURIDICA DI URBANISTICA>>, 2018; (3): 490-502 [https://hdl.handle.net/10807/176983]

Autorizzazione per installazioni pubblicitarie e disciplina della concorrenza

Mirra, Vanna
2018

Abstract

The article deals with the competition in the field of authorizations for advertising installations. This contribution originates from the ruling no 1368 of the Tuscany Administrative tribunal, which established that a public tender for the selection of the competitor shall be exploited although the specific rules (governing) require explicitly only the use of an authorization. The case-law is consistent with the principle set out under EU com- petition rules, also in the light of the EU directive 2006/123 (so called “services” or “Bolkestein”) as implemented in Italy by legislative decree no. 59/2010. Therefore this work focuses on the evolution and the interpretation of the concept of authorization in the light of european and italian rules and the jurisprudence for the protection of competition in the market.
2018
Italiano
Mirra, V., Autorizzazione per installazioni pubblicitarie e disciplina della concorrenza, <<RIVISTA GIURIDICA DI URBANISTICA>>, 2018; (3): 490-502 [https://hdl.handle.net/10807/176983]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/176983
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact