In the current socio-cultural context characterised by fragmentation, speed and uncertainty, care of the individual spiritual dimension risks being easily neglected and hindered. The compression of the so-called "time for oneself", of relaxed time, and the increase of a productive action-oriented time lead to failing to train reflexivity and to the inability to rest, which are, on the contrary, necessary conditions for the development of consciousness, in particoular in the youth age. A diary, as a personal writing tool, can be a significant educational tool, enabling one to restore the balance between doing and being, to re-read and review one’s own personal experiences and give voice to what we live inwardly. Furthermore, personal writing can also be a cross-cultural and interreligious element, as it allows us to focus on the dimension of spiritual research and not so much on the responses of faith, on the process rather than on the result. By going through some examples of personal and auto/biographical writing in the different religious expressions, we intend to explore the common roots and the particular orientations of meaning to be promoted in intercultural education contexts.

Nel contesto socio-culturale postmoderno le condizioni di velocità, incertezza e frammentazione ostacolano facilmente la cura della dimensione spirituale. Generalmente vi è una compressione del “tempo per sè” e l'incremento di un tempo orientato alla produttività e questo porta a indebolire l'esercizio della riflessività e la capacità di fermarsi, condizioni necessarie per lo sviluppo della coscienza personale. In questo ultimo periodo legato all'emergenza sanitaria che stiamo attraversando si sta riscoprendo lo spazio della solitudine e della riflessione: il diario, come strumento di scrittura personale può essere significativo, in quanto permette di tenere in equilibio il fare e l'essere, rileggere e riguardare le personali esperienze e dar voce a ciò che si vive inconsapevolmente. La scrittura personale, inoltre, può essere inoltre un elemento trasversale dal punto di vista interculturale e interreligioso, in quanto permette di focalizzarsi sulla dimensione della ricerca spirituale e non tanto sulle risposte di fede, sul processo piuttosto che sul risultato. Attraversando alcuni esempi di scrittura personale e auto/biografica nelle differenti espressioni religiose, si intendono esplorare le radici comuni e gli orientamenti di senso peculiari da promuovere in contesti educativi interculturali.

Augelli, A., Scrivere i movimenti interiori in adolescenza: il diario spirituale come strumento educativo interculturale, <<NUOVA SECONDARIA>>, 2020; (dicembre): 222-230 [http://hdl.handle.net/10807/168688]

Scrivere i movimenti interiori in adolescenza: il diario spirituale come strumento educativo interculturale

Augelli, Alessandra
Primo
2020

Abstract

In the current socio-cultural context characterised by fragmentation, speed and uncertainty, care of the individual spiritual dimension risks being easily neglected and hindered. The compression of the so-called "time for oneself", of relaxed time, and the increase of a productive action-oriented time lead to failing to train reflexivity and to the inability to rest, which are, on the contrary, necessary conditions for the development of consciousness, in particoular in the youth age. A diary, as a personal writing tool, can be a significant educational tool, enabling one to restore the balance between doing and being, to re-read and review one’s own personal experiences and give voice to what we live inwardly. Furthermore, personal writing can also be a cross-cultural and interreligious element, as it allows us to focus on the dimension of spiritual research and not so much on the responses of faith, on the process rather than on the result. By going through some examples of personal and auto/biographical writing in the different religious expressions, we intend to explore the common roots and the particular orientations of meaning to be promoted in intercultural education contexts.
2020
Italiano
Augelli, A., Scrivere i movimenti interiori in adolescenza: il diario spirituale come strumento educativo interculturale, <<NUOVA SECONDARIA>>, 2020; (dicembre): 222-230 [http://hdl.handle.net/10807/168688]
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