The collection of Evangelista Gorga, assembled between the late 19th and early 20th centuries, preserves within its vast and heterogeneous array of objects a fascinating and multifaceted glimpse into history. The extraordinary life journey of its creator—renowned as the first performer of Rodolfo in Puccini’s La Bohème and later an encyclopedic and almost obsessive collector—and the eclectic, often eccentric, array of materials that composed his collection have, over the past twenty years, drawn the attention of archaeologists. Their aim has been to restore coherence to the context and to investigate the complex events surrounding the acquisition of the collection by the state and its subsequent vicissitudes. This paper presents the results of a cross-analysis of materials and documentary sources from Milanese collections, undertaken to reassign correct provenance to the artifacts and, more importantly, to reflect on the contemporary significance of educational collections and their vital role in training future archaeologists
La collezione di Evangelista Gorga, costituitasi a cavallo fra il XIX e il XX secolo, custodisce, tra le pieghe dell'immensa ed eterogenea mole di oggetti, un interessante e variegato scorcio di storie. La straordinaria parabola di vita del suo artefice, primo interprete assoluto di Rodolfo ne La Bohème di Puccini e poi collezionista enciclopedico e quasi seriale, e l'interessante, spesso stravagante, palinsesto di materiali che costituiva la sua raccolta, ha, negli ultimi vent'anni, attirato l'attenzione degli archeologici nel tentativo di restituire coerenza al contesto e di scandagliare al contempo i complessi avvenimenti che ne avevano caratterizzato l'acquisizione da parte dello stato e le successive alterne vicende. Vengono presentati i risultati dell'indagine incrociata sui materiali e testi documentari delle raccolte milanesi avviata nel tentativo di riattribuire la corretta pertinenza dei materiali ma soprattutto come spunto per riflettere sul significato oggi delle collezioni didattiche e sul loro importante ruolo nella formazione dei giovani archeologi.
Baratti, G., Dalla collezione alla formazione. Evan Gorga e la collezione didattica dell’Università Cattolica di Milano, in IMMAGINARE L’UNITÀ D’ITALIA. GLI ETRUSCHI A MILANO TRA COLLEZIONISMO E TUTELAATTI DEL CONVEGNO INTERNAZIONALE 30-31 MAGGIO 2019, PALAZZO LITTA, MILANO, (MILANO, 2019-05-30), Johan & Levi Editore, Monza 2020: 59-70 [https://hdl.handle.net/10807/168263]
Dalla collezione alla formazione. Evan Gorga e la collezione didattica dell’Università Cattolica di Milano
Baratti, Giorgio
2020
Abstract
The collection of Evangelista Gorga, assembled between the late 19th and early 20th centuries, preserves within its vast and heterogeneous array of objects a fascinating and multifaceted glimpse into history. The extraordinary life journey of its creator—renowned as the first performer of Rodolfo in Puccini’s La Bohème and later an encyclopedic and almost obsessive collector—and the eclectic, often eccentric, array of materials that composed his collection have, over the past twenty years, drawn the attention of archaeologists. Their aim has been to restore coherence to the context and to investigate the complex events surrounding the acquisition of the collection by the state and its subsequent vicissitudes. This paper presents the results of a cross-analysis of materials and documentary sources from Milanese collections, undertaken to reassign correct provenance to the artifacts and, more importantly, to reflect on the contemporary significance of educational collections and their vital role in training future archaeologistsI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.



