The project “Building relationships in the classroom”, promoted by Amici della Mente !" was carried out in a high school located in the suburbs of Milan. The project had twoaims: on the one hand, to inform the students and invite them to re$ect on the extent of bullying and cyberbullying behaviors and the consequences that they can arise and, on the other, to increase two important life skills that can play an important role in building and maintaining healthy relationships: the role-taking and the recognition of others emotions. The intervention, appreciated by most of the participants, stimulated various reections on bullying and cyberbullying, as well as considerations that often went well beyond the stimuli proposed by psychologists, dealing with aspects of students’ personal, scholar, extracurricular and familiar life, as well as previous school experiences.

Il progetto “Costruire relazioni in classe”, promosso dall’Associazione Amici della Mente ODV, è stato realizzato in una scuola secondaria di secondo grado della periferia milanese, su richiesta dell’Istituto stesso. Il progetto nasce con un duplice obiettivo: da un lato, in un’ottica preventiva, intende informare gli studenti e invitarli a riflettere sulla portata di comportamenti di bullismo e cyberbullismo e sulle loro conseguenze e dall’altro, nell’ottica della promozione della salute, si propone di accrescere due importanti life skills che possono giocare un ruolo importante nel costruire e mantenere relazioni sane: la capacità di assumere la prospettiva dell’altro e il riconoscimento delle emozioni altrui. L’intervento, gradito e apprezzato dalla maggior parte dei partecipanti, ha stimolato diverse riflessioni sul bullismo e sul cyberbullismo, così come considerazioni che spesso sono andate ben oltre gli stimoli proposti dalle psicologhe conduttrici dell’intervento, per arrivare a toccare anche aspetti della vita personale, scolastica, extrascolastica e familiare fino a esperienze scolastiche pregresse.

Catania, S., Catania, G., Olivari, M. G., Costruire relazioni in classe. Un intervento per prevenire bullismo e cyberbullismo, <<PSICOLOGIA DELL'EDUCAZIONE>>, 2020; 2020 (1/2): 193-200 [http://hdl.handle.net/10807/167529]

Costruire relazioni in classe. Un intervento per prevenire bullismo e cyberbullismo

Olivari, Maria Giulia
Ultimo
2020

Abstract

The project “Building relationships in the classroom”, promoted by Amici della Mente !" was carried out in a high school located in the suburbs of Milan. The project had twoaims: on the one hand, to inform the students and invite them to re$ect on the extent of bullying and cyberbullying behaviors and the consequences that they can arise and, on the other, to increase two important life skills that can play an important role in building and maintaining healthy relationships: the role-taking and the recognition of others emotions. The intervention, appreciated by most of the participants, stimulated various reections on bullying and cyberbullying, as well as considerations that often went well beyond the stimuli proposed by psychologists, dealing with aspects of students’ personal, scholar, extracurricular and familiar life, as well as previous school experiences.
2020
Italiano
Catania, S., Catania, G., Olivari, M. G., Costruire relazioni in classe. Un intervento per prevenire bullismo e cyberbullismo, <<PSICOLOGIA DELL'EDUCAZIONE>>, 2020; 2020 (1/2): 193-200 [http://hdl.handle.net/10807/167529]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/167529
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact