The triad "education-aesthetic dimension of beauty-interculture" is an area of pedagogical reflection and of experimenting educational paths. The suggestions of beauty and different manifestations of arts help to promote education to the Other in intercultural contexts, to define purpose, overcome borders, activate methods and experiences of mutual knowledge, to experiment with new forms to connect to the others and community. Looking at the most recent contributions on the beauty as formative experience, the article outlines how to experiment with forms of “connection” and “sensitivity” to bring together identity and otherness, using the mediation of beauty, to increase ability to enter in relationship with the Other, to promote the sense of the Otherness and the search for ethical, spiritual and religious values of every culture
La triade educazione, dimensione estetica del bello e intercultura è un ambito di riflessione pedagogica e di sperimentazione di percorsi educativi. Le suggestioni che provengono dal bello e dalle manifestazioni delle diverse arti aiutano a promuovere un’educazione all’Altro in contesti interculturali, per definirne finalità, superare confini, attivare modalità ed esperienze di conoscenza reciproca e sperimentare nuove forme per connettersi agli altri e alla comunità. Prendendo in esame i più recenti contributi che attualizzano il bello come esperienza formativa, il contributo delinea come sperimentare forme di “connessione” e di “sensibilità” per far incontrare identità e Alterità, impiegando la mediazione del bello, per accrescere le capacità di entrare in relazione con l’Altro, per promuovere il senso dell’Alterità e la ricerca di valori etici, spirituali e religiosi propri di ogni cultura
Musaio, M., La mediazione del bello per educare all’Alterità in una scuola multiculturale, <<NUOVA SECONDARIA>>, 2020; XXXVIII (4): 272-286 [http://hdl.handle.net/10807/165427]
La mediazione del bello per educare all’Alterità in una scuola multiculturale
Musaio, MarisaPrimo
2020
Abstract
The triad "education-aesthetic dimension of beauty-interculture" is an area of pedagogical reflection and of experimenting educational paths. The suggestions of beauty and different manifestations of arts help to promote education to the Other in intercultural contexts, to define purpose, overcome borders, activate methods and experiences of mutual knowledge, to experiment with new forms to connect to the others and community. Looking at the most recent contributions on the beauty as formative experience, the article outlines how to experiment with forms of “connection” and “sensitivity” to bring together identity and otherness, using the mediation of beauty, to increase ability to enter in relationship with the Other, to promote the sense of the Otherness and the search for ethical, spiritual and religious values of every cultureI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.