The essay analyses the experiences of death in virtual reality video games or similar interactive experiences. The goal is to trace the effects of these immersive images – especially when combined with certain game design structures – in their influence on the possible cultural rethinking of death, through a perspective focused on the aesthetic component of game studies, on game design and on emotional movement design. The discussion is introduced by an analysis of the recent evolution in the perception of death, followed by an overview of some currents representative of death in video games, to finally reach the experience of virtual reality, between established market logics and experiments that could provide new fields of application of Death Education.
Il contributo analizza le esperienze di morte nella virtual reality appartenenti all’ambito dei videogiochi o ad esperienze interattive assimilabili. L’obiettivo è quello di tracciare il portato di queste immagini immersive, soprattutto quando unite a determinate strutture di game design, nell’influenzare il possibile ripensamento culturale sulla fine della vita, attraverso una prospettiva incentrata sulla componente estetica dei game studies, sul game design e sul movement design come tramite emozionale. La trattazione è introdotta da un rapido affondo sulla recente evoluzione nella percezione della morte, seguito da una panoramica su alcune correnti rappresentative della morte nei videogiochi, per giungere infine all’esperienza della virtual reality, fra affermate logiche di mercato ed esperimenti che potrebbero fornire nuovi campi di applicazione della Death Education.
Toniolo, F., Virtual Death: immagini videoludiche immersive e percezione della morte, <<IMAGO>>, 2019; (20): 199-213 [http://hdl.handle.net/10807/162492]
Virtual Death: immagini videoludiche immersive e percezione della morte
Toniolo, Francesco
2020
Abstract
The essay analyses the experiences of death in virtual reality video games or similar interactive experiences. The goal is to trace the effects of these immersive images – especially when combined with certain game design structures – in their influence on the possible cultural rethinking of death, through a perspective focused on the aesthetic component of game studies, on game design and on emotional movement design. The discussion is introduced by an analysis of the recent evolution in the perception of death, followed by an overview of some currents representative of death in video games, to finally reach the experience of virtual reality, between established market logics and experiments that could provide new fields of application of Death Education.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.