The paper examines the coverage of physical education in the 1923 elementary school programs drawn up by Giuseppe Lombardo Radice. This topic has typically been overlooked by historiographers, although it reflects a key turning point in the evolution of Italian ministerial guidelines on PE teaching. Indeed, the 1923 programs approached the bodily education of pupils from a neoidealist perspective, signalling a departure – at the philosophical level in the first instance – from the traditional, positivistic approach. The educational protocols of 1923 and their relationship with Lombardo Radice’s writings on education are examined with a view to offering a fresh contribution to research on physical education, in terms of developments in both pedagogical discourse and the history of schooling.

Il contributo si occupa dei contenuti riguardanti l’educazione fisica nei programmi per la scuola elementare scritti da Giuseppe Lombardo Radice e pubblicati nel 1923. Questo argomento è stato sostanzialmente trascurato dalla storiografia di settore, sebbene esso rappresenti un punto di svolta nell'evoluzione della normativa scolastica su questa disciplina nel nostro paese. Infatti i programmi del 1923 muovevano da una prospettiva neoidealistica, che si presentava – anzitutto sul piano filosofico – come antitetica rispetto a quella positivista, cui si era ispirato l’insegnamento delle attività motorie fin dalla sua introduzione nel sistema scolastico italiano. L’analisi delle prescrizioni didattiche del 1923 e il loro confronto con alcune istanze della riflessione lombardo-radiciana consentono di offrire un nuovo contributo alla ricerca educativa sul corpo dal punto di vista storico-pedagogico e storico-scolastico.

Alfieri, P., L'educazione fisica nei programmi per la scuola elementare del 1923, <<PEDAGOGIA E VITA>>, 2020; (2): 9-15 [http://hdl.handle.net/10807/161513]

L'educazione fisica nei programmi per la scuola elementare del 1923

Alfieri, Paolo
2020

Abstract

The paper examines the coverage of physical education in the 1923 elementary school programs drawn up by Giuseppe Lombardo Radice. This topic has typically been overlooked by historiographers, although it reflects a key turning point in the evolution of Italian ministerial guidelines on PE teaching. Indeed, the 1923 programs approached the bodily education of pupils from a neoidealist perspective, signalling a departure – at the philosophical level in the first instance – from the traditional, positivistic approach. The educational protocols of 1923 and their relationship with Lombardo Radice’s writings on education are examined with a view to offering a fresh contribution to research on physical education, in terms of developments in both pedagogical discourse and the history of schooling.
2020
Italiano
Alfieri, P., L'educazione fisica nei programmi per la scuola elementare del 1923, <<PEDAGOGIA E VITA>>, 2020; (2): 9-15 [http://hdl.handle.net/10807/161513]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/161513
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact