Cours e evaluations by students mai nly emplo ys simple su r veys. However, there ar e many criticisms about their actual usefulness: empirical evidence shows that they are a ritual way of complying with administrative regulations; the scientific literature does not demonstrate their impact on the quality of learning. Moreover, their focus is mainly on student satisfaction and they do not consider the complexity of learning processes. A qualitative course evaluation was tested as an alternative approach. 106 master’s degree students in education provided rich answers describing both teachers and students as agents; they see their learning processes in a context of academic demands and social interactions. Experience suggests that qualitative course evaluations may give information on learning that cannot be uncovered in a traditional survey; They also support the student learner identity and emancipate his role as a co-producer of knowledge.
La valutazione degli insegnamenti universitari da parte degli studenti impiega in via predominante questionari a risposta chiusa. Sono tuttavia numerose le critiche e le perplessità circa la loro effettiva utilità: i riscontri empirici restituiscono uno scenario di ritualità volta rispettare le normative amministrative, la letteratura scientifica non dimostra il loro impatto sulla qualità dell’apprendimento. Inoltre il loro focus è principalmente la soddisfazione degli studenti e non considerano la complessità dei processi di apprendimento. Come approccio alternativo è stata testata una valutazione qualitativa dell’insegnamento. 106 studenti di Laurea Magistrale nell’area delle Scienze della formazione hanno fornito risposte ricche: individuando come agenti di apprendimento sia i docenti sia gli studenti, considerando i loro processi di apprendimento in un contesto di traguardi da raggiungere e di interazioni sociali. L’esperienza presentata suggerisce che le valutazioni qual itative de gli insegnamenti possono dare informazioni sull’apprendimento non attingibili con i sistemi vigenti; concorrono anche a sviluppare l’identità dello studente come soggetto che apprende ed emancipano il suo ruolo di co-produttore di conoscenza.
Vigano', R. M., Valutare l’insegnamento nell’istruzione superiore. A cosa serve veramente?, <<GIORNALE ITALIANO DELLA RICERCA EDUCATIVA>>, 2020; (1): 120-137 [http://hdl.handle.net/10807/160791]
Valutare l’insegnamento nell’istruzione superiore. A cosa serve veramente?
Vigano', Renata Maria
2020
Abstract
Cours e evaluations by students mai nly emplo ys simple su r veys. However, there ar e many criticisms about their actual usefulness: empirical evidence shows that they are a ritual way of complying with administrative regulations; the scientific literature does not demonstrate their impact on the quality of learning. Moreover, their focus is mainly on student satisfaction and they do not consider the complexity of learning processes. A qualitative course evaluation was tested as an alternative approach. 106 master’s degree students in education provided rich answers describing both teachers and students as agents; they see their learning processes in a context of academic demands and social interactions. Experience suggests that qualitative course evaluations may give information on learning that cannot be uncovered in a traditional survey; They also support the student learner identity and emancipate his role as a co-producer of knowledge.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.