Post-truth meant as a scenario - and the deep change taking place in the production ecosystem and distribution of information ask education to reflect about the media-educational competences which should be provided by higher education. The paper explains the use of the video interview as: research tool to get the point of view on Information Literacy from "professionals" who in different ways face this challenge and educational support to propose a critical analysis to the stu- dents of the Information Literacy course of the Master's Degree in Media Education of the Catholic University.

La post-verità, intesa come scenario, e il profondo cambia- mento in atto nell’ecosistema di produzione e distribuzione delle informazioni interrogano l’educazione rispetto alle competenze media-educative a cui l’istruzione superiore deve for- mare. Il paper restituisce l’utilizzo della videointervista come strumento di ricerca per raccogliere il punto di vista sul tema dell’information literacy a “professionisti” che a diverso titolo affrontano tale sfida e come supporto didattico per proporre un’analisi critica agli studenti del corso di Information Literacy della Laurea magistrale in Media Education dell’Università Cattolica.

Pasta, S., Ferrari, S., Information Literacy e competenze media educative. Information Literacy and media educational competences, in Rossi P.G, R. P., Garavaglia, A., Petti, L. (ed.), SIRD, SIPES, SIREM, SIEMeS, Le Società per la società: ricerca, scenari, emergenze. Atti del Convegno Internazionale SIRD Roma 26-27 settembre 2019. Ricerca, scenari, emergenze sull’educazione al tempo del digitale. Sezione 3. Tomo Sirem, Pensa Multimedia, Lecce-Rovato (BS) 2020: 123- 131 [https://hdl.handle.net/10807/159779]

Information Literacy e competenze media educative. Information Literacy and media educational competences

Pasta, Stefano
;
Ferrari, Simona
2020

Abstract

Post-truth meant as a scenario - and the deep change taking place in the production ecosystem and distribution of information ask education to reflect about the media-educational competences which should be provided by higher education. The paper explains the use of the video interview as: research tool to get the point of view on Information Literacy from "professionals" who in different ways face this challenge and educational support to propose a critical analysis to the stu- dents of the Information Literacy course of the Master's Degree in Media Education of the Catholic University.
2020
Italiano
SIRD, SIPES, SIREM, SIEMeS, Le Società per la società: ricerca, scenari, emergenze. Atti del Convegno Internazionale SIRD Roma 26-27 settembre 2019. Ricerca, scenari, emergenze sull’educazione al tempo del digitale. Sezione 3. Tomo Sirem
978-88-6760-741-9
Pensa Multimedia
Pasta, S., Ferrari, S., Information Literacy e competenze media educative. Information Literacy and media educational competences, in Rossi P.G, R. P., Garavaglia, A., Petti, L. (ed.), SIRD, SIPES, SIREM, SIEMeS, Le Società per la società: ricerca, scenari, emergenze. Atti del Convegno Internazionale SIRD Roma 26-27 settembre 2019. Ricerca, scenari, emergenze sull’educazione al tempo del digitale. Sezione 3. Tomo Sirem, Pensa Multimedia, Lecce-Rovato (BS) 2020: 123- 131 [https://hdl.handle.net/10807/159779]
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Pasta Ferrari 2020 SIREM SIRD Roma.pdf

accesso aperto

Tipologia file ?: Versione Editoriale (PDF)
Licenza: Non specificato
Dimensione 3.7 MB
Formato Adobe PDF
3.7 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/159779
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact