Home educational interventions represent a prevention measure from institutionalization and a way to promote the child’s right to a family. Nowadays it is detected an increase in the demand for activation of interventions by local Social Services, despite investments are not always correlated in terms of quality and recognition of educators who work in families’ houses. There is an urgent need for pedagogical reflection on the educational support offered to families within the normal context of life, where they live in situations of fragility and vulnerability. Encouraged to reflect critically on their own family experience, children and adults become themselveses co-constructors and protagonists of the educational project. In a perspective of parenting support, the family is accompanied to identify resources and critical issues and to search for new communicative and relational styles and strategies.

Gli interventi educativi a domicilio rappresentano una misura di prevenzione dell’istituzionalizzazione e di promozione del diritto del minore alla famiglia. Oggi si rileva un aumento della richiesta di attivazione di interventi da parte dei Servizi Sociali territoriali, a fronte di un non sempre correlato investimento in termini di qualità e riconoscimento dei professionisti coinvolti nel lavoro a domicilio. Urge una riflessione pedagogica circa il sostegno educativo offerto alle famiglie all’interno del normale contesto di vita, laddove vivono situazioni di fragilità e vulnerabilità. Sollecitati a riflettere criticamente sulla propria esperienza familiare, minori e adulti diventano co-costruttori e protagonisti del progetto educativo. In una prospettiva di parenting support, la famiglia è accompagnata ad identificare risorse e criticità e a ricercare nuovi stili e strategie comunicativo-relazionali.

Tabacchi, A., Il sostegno educativo a domicilio. Percorsi di accompagnamento per la famiglia e i minori, <<CONSULTORI FAMILIARI OGGI>>, 2019; (2): 64-74 [http://hdl.handle.net/10807/151591]

Il sostegno educativo a domicilio. Percorsi di accompagnamento per la famiglia e i minori

Tabacchi, Alessia
2019

Abstract

Home educational interventions represent a prevention measure from institutionalization and a way to promote the child’s right to a family. Nowadays it is detected an increase in the demand for activation of interventions by local Social Services, despite investments are not always correlated in terms of quality and recognition of educators who work in families’ houses. There is an urgent need for pedagogical reflection on the educational support offered to families within the normal context of life, where they live in situations of fragility and vulnerability. Encouraged to reflect critically on their own family experience, children and adults become themselveses co-constructors and protagonists of the educational project. In a perspective of parenting support, the family is accompanied to identify resources and critical issues and to search for new communicative and relational styles and strategies.
2019
Italiano
Tabacchi, A., Il sostegno educativo a domicilio. Percorsi di accompagnamento per la famiglia e i minori, <<CONSULTORI FAMILIARI OGGI>>, 2019; (2): 64-74 [http://hdl.handle.net/10807/151591]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/151591
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact