The so-called third sector has been affected by a recent reform [implemented with Legislative Decrees no. 117 of 3 July 2017 (third sector code) and no. 112 of 3 July 2017 (revision of the regulations on social enterprise)], which, among other things, introduced, on the one hand, the regulatory category of third sector entities and, on the other hand, clarified, with a significant expansion compared to the past, the activities of general interest. Third sector entities may carry out one or more activities of general interest, adopting either “grant making” or “operating” schemes: in the latter case, the initiative will typically be an enterprise. This work is dedicated to third sector entities that operate (in areas of general interest) according to an entrepreneurial scheme (i.e., that sell the goods and services produced, in return for a consideration capable of covering, at least, the production costs). The paper tries to demonstrate, in the first place, that these entities have an incentive to take on the status of social enterprise and, in the second place, that these entities are induced to adopt on the legal form of a company. More specifically, the essay aims at highlighting that the reform of the third sector seems to have legitimized (also by leveraging tax benefits) a distinction between third sector entities according to the nature of their object, reserving to companies the entrepreneurial activities and to non-corporate entities the disbursement activities.

Il c.d. terzo settore è stato interessato da una recente riforma [attuata con i dd.lgs. 3 luglio 2017, nn. 117 (codice del terzo settore) e 112 (revisione della disciplina in materia di impresa sociale)], la quale, tra le altre cose, ha introdotto, da un lato, la categoria normativa degli enti del terzo settore e, dall’altro, ha precisato, con un significativo ampliamento rispetto al passato, le attività di interesse generale. Gli enti del terzo settore possono svolgere una o più attività di interesse generale, adottando modalità operative sia di carattere erogativo, sia di carattere economico: in quest’ultima eventualità, l’iniziativa posta in essere sarà, tipicamente, un’impresa. Il lavoro è dedicato agli enti del terzo settore che operano (nelle aree di interesse generale) con modalità imprenditoriale (ossia, che cedono i beni e i servizi prodotti, a fronte di un corri-spettivo capace di coprire, quanto meno, i costi di produzione), cercando di di-mostrare, in primo luogo, che tali enti sono incentivati ad assumere la qualifica di impresa sociale e, in secondo luogo, che gli stessi enti sono indotti a rivestire la forma giuridica societaria. Il saggio, più nello specifico, è finalizzato a mette-re in rilievo come la riforma del terzo settore sembri avere legittimato (anche facendo leva sulle agevolazioni fiscali) una distinzione tra gli enti del terzo settore in base alla natura del loro oggetto, riservando alle società le attività di tipo imprenditoriale e agli enti non societari le attività di tipo erogativo.

Cetra, A., Enti del terzo settore e attività di impresaThird sector entities and entrepreneurial activities, <<RIVISTA DI DIRITTO SOCIETARIO>>, 2019; 2019 (4): 671-690 [http://hdl.handle.net/10807/150465]

Enti del terzo settore e attività di impresa Third sector entities and entrepreneurial activities

Cetra, Antonio
2019

Abstract

The so-called third sector has been affected by a recent reform [implemented with Legislative Decrees no. 117 of 3 July 2017 (third sector code) and no. 112 of 3 July 2017 (revision of the regulations on social enterprise)], which, among other things, introduced, on the one hand, the regulatory category of third sector entities and, on the other hand, clarified, with a significant expansion compared to the past, the activities of general interest. Third sector entities may carry out one or more activities of general interest, adopting either “grant making” or “operating” schemes: in the latter case, the initiative will typically be an enterprise. This work is dedicated to third sector entities that operate (in areas of general interest) according to an entrepreneurial scheme (i.e., that sell the goods and services produced, in return for a consideration capable of covering, at least, the production costs). The paper tries to demonstrate, in the first place, that these entities have an incentive to take on the status of social enterprise and, in the second place, that these entities are induced to adopt on the legal form of a company. More specifically, the essay aims at highlighting that the reform of the third sector seems to have legitimized (also by leveraging tax benefits) a distinction between third sector entities according to the nature of their object, reserving to companies the entrepreneurial activities and to non-corporate entities the disbursement activities.
2019
Italiano
Cetra, A., Enti del terzo settore e attività di impresaThird sector entities and entrepreneurial activities, <<RIVISTA DI DIRITTO SOCIETARIO>>, 2019; 2019 (4): 671-690 [http://hdl.handle.net/10807/150465]
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
01 Cetra [669-690].pdf

non disponibili

Tipologia file ?: Versione Editoriale (PDF)
Licenza: Non specificato
Dimensione 301.94 kB
Formato Unknown
301.94 kB Unknown   Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/150465
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact