In our country, the impact evalution/assessment in the social context is receiving a lot of attention. Inside the project against educational poverty, the social enterprise Con i Bambini has made evaluation a necessary condition to access funding addressed to third sector. In order to inductively highlight a first geography of the existing orientations in terms of impact assessment/evaluation, it has been analysed through a specific exploration grid consisting of four categories – type of organization, disciplinary orientation, services offered, professionals involved – what was declared on the websites of evaluators accredited by the social enterprise in the New Generation call 5-14 years. From the exploratory analysis conducted emerges the centrality of economic-social approaches while the pedagogical perspective appears weak despite educational poverty is a subject particularly pertinent to the educational field and its methods of evaluation and research. These evidences encourage some reflections concerning the pedagogy environment and impact assessment field.
Nel nostro Paese la valutazione di impatto in ambito sociale è oggetto di una crescente attenzione. Nel campo del contrasto alla povertà educativa l’Impresa sociale Con i Bambini l’ha resa una condizione per accedere ai bandi di finanziamento rivolti ad enti del Terzo settore. Per fare emergere in modo induttivo una prima geografia degli orientamenti esistenti in tema di valutazione di impatto si è analizzato attraverso un’apposita griglia esplorativa costituita da quattro categorie – tipologia di organizzazione, orientamento disciplinare, servizi offerti, professionalità coinvolte – quanto dichiarato nei siti web dei soggetti valutatori accreditati dall’Impresa sociale nel Bando Nuove Generazioni 5-14 anni. Dall'analisi esplorativa condotta emerge la centralità degli approcci economico-sociali mentre la matrice pedagogica appare debole nonostante il contrasto alla povertà educativa sia un tema particolarmente pertinente al campo educativo e ai suoi metodi di valutazione e ricerca. Tali evidenze sollecitano alcune riflessioni sullo spazio di lavoro per la pedagogia nel campo della valutazione di impatto e sugli elementi peculiari al suo approccio.
Montalbetti, K., Orizio, E., Kasa, P., La valutazione di impatto nei progetti di contrasto alla povertà educativa. Primi esiti di un’indagine, in I tomo • Sezione SIRD Ricerca, scenari, emergenze su istruzione, educazione e valutazione, (Roma, 26-27 September 2019), Pensa MultiMedia, Lecce - Rovato (BS) 2020: 177-187 [http://hdl.handle.net/10807/150287]
La valutazione di impatto nei progetti di contrasto alla povertà educativa. Primi esiti di un’indagine
Montalbetti, Katia
;Orizio, Enrico;
2020
Abstract
In our country, the impact evalution/assessment in the social context is receiving a lot of attention. Inside the project against educational poverty, the social enterprise Con i Bambini has made evaluation a necessary condition to access funding addressed to third sector. In order to inductively highlight a first geography of the existing orientations in terms of impact assessment/evaluation, it has been analysed through a specific exploration grid consisting of four categories – type of organization, disciplinary orientation, services offered, professionals involved – what was declared on the websites of evaluators accredited by the social enterprise in the New Generation call 5-14 years. From the exploratory analysis conducted emerges the centrality of economic-social approaches while the pedagogical perspective appears weak despite educational poverty is a subject particularly pertinent to the educational field and its methods of evaluation and research. These evidences encourage some reflections concerning the pedagogy environment and impact assessment field.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.