With over three hundred musical genres and forms, music has pervaded human life from antiquity to the present day (Basso, 1995; Blenkinsop et al., 2018). In our paper, we try to accompany the reader along a short journey through the different declinations of the relationship between music and Geography as “staged” in the main academic contributions dedicated to it. In doing so, we start from the assumption that "just as music cannot be separated from the other dimensions of the" human "" (Abbado, 1995, p. 7)), it is even less so from the interpretation / representation of places and from the analysis of the phenomena that materialize in them: phenomena the study of which puts Geography - thanks to its different branches – to the fore.
Con oltre trecento generi e forme musicali la musica risulta pervasiva nella vita dell’uomo dall'antichità ai giorni nostri (Basso, 1995; Blenkinsop et al., 2018). Nel contributo si cerca di accompagnare il lettore lungo un breve percorso attraverso le diverse anime della relazione musica/geografia messe in luce da alcuni dei principali contributi accademici a ciò dedicati. Nel fare questo si parte dal presupposto che “come la musica non sia separabile dalle altre dimensioni dell’‘umano’” (Abbado, 1995, p. 7)), essa lo sia ancor meno dall'interpretazione/rappresentazione dei luoghi e dall'analisi dei fenomeni che in essi si concretizzano: temi che vedono la Geografia – grazie alle sue diverse branche – come disciplina principe.
Rizzo, R. G., Dalla Geografia della musica alla valorizzazione turistico-musicale dei luoghi. Una panoramica, in International Scientific Conference MUSICAL TOURISM: HISTORY, GEOGRAPHY, DIDACTICS. Cremona, 20th-21st-22nd November 2019. Preliminary Proceedings, (Cremona, Italy, 20-22 November 2020), EDUCatt - Ente per il Diritto allo Studio Universitario dell’Università Cattolica, MILANO 2019: 20-25 [http://hdl.handle.net/10807/150186]
Dalla Geografia della musica alla valorizzazione turistico-musicale dei luoghi. Una panoramica
Rizzo, Raffaela Gabriella
2019
Abstract
With over three hundred musical genres and forms, music has pervaded human life from antiquity to the present day (Basso, 1995; Blenkinsop et al., 2018). In our paper, we try to accompany the reader along a short journey through the different declinations of the relationship between music and Geography as “staged” in the main academic contributions dedicated to it. In doing so, we start from the assumption that "just as music cannot be separated from the other dimensions of the" human "" (Abbado, 1995, p. 7)), it is even less so from the interpretation / representation of places and from the analysis of the phenomena that materialize in them: phenomena the study of which puts Geography - thanks to its different branches – to the fore.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.