Athens is not only the seat of theatrical representations, but is often also the place where the dramatic action is set. Although the Athenian myth had no tragic mythical sagas comparable to the Theban or Argive ones, playwrights often exploited the possibility of attracting in Athens myths originally located elsewhere (such as in Aeschylus’ Eumenides), or to insert references to their city within events located elsewhere (as in Aeschylus’ Persians).
Atene è non solo la sede delle rappresentazioni teatrali, ma spesso è anche il luogo in cui l’azione drammatica è ambientata. Benché il mito ateniese non avesse saghe mitiche tragiche paragonabili a quelle tebane o argive, i drammaturghi spesso sfruttarono la possibilità di attirare in Atene miti originariamente dislocati altrove (come nelle Eumenidi di Eschilo), oppure di inserire riferimenti alla loro città all’interno di vicende collocate altrove (come nei Persiani di Eschilo).
Pattoni, M. P., Atene nel teatro di Eschilo: la città amata dagli dèi, <<NUOVA SECONDARIA>>, 2020; 7 (marzo): 274-286 [http://hdl.handle.net/10807/147617]
Atene nel teatro di Eschilo: la città amata dagli dèi
Pattoni, Maria Pia
2020
Abstract
Athens is not only the seat of theatrical representations, but is often also the place where the dramatic action is set. Although the Athenian myth had no tragic mythical sagas comparable to the Theban or Argive ones, playwrights often exploited the possibility of attracting in Athens myths originally located elsewhere (such as in Aeschylus’ Eumenides), or to insert references to their city within events located elsewhere (as in Aeschylus’ Persians).I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.