The essay investigates the rich liturgical tradition connected to the treasure of the cathedral of Monza, according to the memory attributed to the Lombard queen Teodolinda and to Pope Gregory the Great; the study examines the historical-artistic historiography, the symbolic use and the recovery made in the late Middle Ages up to Napoleon and then with the unification of Italy of the treasure objects, as identity elements of a city and a memory very ancient ecclesiastical.
Si indaga la ricca tradizione liturgica connessa al tesoro della basilica di Monza, secondo il ricordo attribuito alla regina Teodolinda e a papa Gregorio Magno; dei diversi pezzi si esamina l'articolata rassegna di studi storico-artistici, l’uso simbolico e il recupero fatto nel tardo medioevo fino a Napoleone e poi in età post-risorgimentale degli oggetti del tesoro, quali elementi identitari di una città e di una memoria ecclesiastica antichissima.
Stroppa, F., Teodolinda e il tesoro di S. Giovanni, in Prima e dopo Alboino: sulle tracce dei Longobardi, (Cimitile, Basiliche paleocristiane - Santa Maria Capua Vetere, Università della Campania "Luigi Vanvitelli", 14-15 June 2018), GUIDA EDITORI, San Vitaliano (Napoli) 2019:<<GIORNATE SULLA TARDA ANTICHITÀ E IL MEDIOEVO>>,10 191-208 [http://hdl.handle.net/10807/147019]
Teodolinda e il tesoro di S. Giovanni
Stroppa, Francesca
2019
Abstract
The essay investigates the rich liturgical tradition connected to the treasure of the cathedral of Monza, according to the memory attributed to the Lombard queen Teodolinda and to Pope Gregory the Great; the study examines the historical-artistic historiography, the symbolic use and the recovery made in the late Middle Ages up to Napoleon and then with the unification of Italy of the treasure objects, as identity elements of a city and a memory very ancient ecclesiastical.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.