Verbal abuse and "emotional abuse" produce incurable wounds, especially if they are suffered in childhood. They occur mostly in the home, by parents. Screams, curses, blame, insults, threats, ridicule, humiliation, criticism ... are a powerful expression of maltreatment with long-term effects (wounds that give rise to slowdowns, arrests in cognitive development, somatizations and pathologies, personality disorders, intergenerational reiterations). Damages are known to health specialists, but the awareness of their severity among parents is less. In this regard, the pedagogical research has to ask two substantial questions: • which knowledge is useful to spread to increase the awareness of the damages that a violent parenting communication can generate in children? • What are the chances of recovering abused parents, that can abuse their children and other? How can education perform a function of reworking offenses received and accompanying the elaboration of the trauma towards the possibility to have again those resources in hostage in past?
Maltrattamenti verbali e “abusi emotivi” producono ferite insanabili, specie se subite in età infantile. Avvengono per lo più tra le mura domestiche, ad opera dei genitori. Urla, imprecazioni, colpevolizzazioni, insulti, minacce, ridicolizzazioni, umiliazioni, critiche… costituiscono un’espressione potente di maltrattamento con effetti a lungo termine (ferite nella mente che danno luogo a rallentamenti, arresti nello sviluppo cognitivo, somatizzazioni e patologie, disturbi della personalità, reiterazioni intergenerazionali). I danni sono noti a specialisti sanitari, minore invece è la consapevolezza della loro gravità tra i genitori. A questo proposito la ricerca pedagogica ha da porsi due quesiti sostanziali: • quali conoscenze è utile diffondere perché aumenti la consapevolezza dei danni che una comunicazione genitoriale violenta può generare nei figli? • Quali sono le possibilità di recupero di genitori-ex bambini maltrattati, a rischio di maltrattamento verso i propri figli e altri bambini? In che modo l’educazione può svolgere una funzione di rielaborazione delle offese ricevute e di accompagnamento dall’elaborazione del trauma alla possibilità di disporre nuovamente di quelle risorse tenute in ostaggio?
Musi, E., Rigenerare genitorialità dalle ferite dei maltrattamenti, <<PEDAGOGIA E VITA>>, 019; 2019 (3): 94-109 [http://hdl.handle.net/10807/146909]
Rigenerare genitorialità dalle ferite dei maltrattamenti
Musi, Elisabetta
2019
Abstract
Verbal abuse and "emotional abuse" produce incurable wounds, especially if they are suffered in childhood. They occur mostly in the home, by parents. Screams, curses, blame, insults, threats, ridicule, humiliation, criticism ... are a powerful expression of maltreatment with long-term effects (wounds that give rise to slowdowns, arrests in cognitive development, somatizations and pathologies, personality disorders, intergenerational reiterations). Damages are known to health specialists, but the awareness of their severity among parents is less. In this regard, the pedagogical research has to ask two substantial questions: • which knowledge is useful to spread to increase the awareness of the damages that a violent parenting communication can generate in children? • What are the chances of recovering abused parents, that can abuse their children and other? How can education perform a function of reworking offenses received and accompanying the elaboration of the trauma towards the possibility to have again those resources in hostage in past?File | Dimensione | Formato | |
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Pedagogia e Vita n.3 2019-77-pagine-1-3,94-109,165-166.pdf
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