This paper offers a reflective framework within which to understand new parenting practices to be considered as spies of the transformations underway in the processes of interpretation and "appropriation" of the parental role. This interpretations can be taken as attempts to re-establish the parent-child relationship, keeping in mind the pressures to which families are subjected, the innovations coming from the globalized and multicultural horizon in which we live, the new technologies that guide and condition the daily communication exchanges . In particular, some practices that characterize the relationship between parents and young children in a growing number of families will be taken into consideration: breastfeeding on demand, self-weaning, co-sleeping, babywearing, which have direct educational implications and consequences on the creation of the original bond. These behaviors are on the sidelines of childcare services, which do not enter it and therefore are not, in general, object of specific reflection. And yet they can report on experiences and new relational ferments among the new parents generations. Since the practices of care of the services for early childhood graft on those parental, try to reflect on the meaning of these behaviors that can not be generalized but in any case more widespread can open new prospects of recognition, spaces for mutual understanding and collaboration between families and services for children, thus extending the areas of interaction and making the border between public and private more permeable, which creates distances and mutual exclusions.

Il presente contributo intende offrire una cornice riflessiva entro la quale comprendere nuove pratiche di parenting da considerare come spie delle trasformazioni in atto nei processi di interpretazione e “appropriazione” del ruolo genitoriale. Interpretazioni che possono essere assunte quali tentativi di rifondare il legame genitori-figli, tenendo conto delle pressioni a cui sono sottoposte le famiglie, delle novità provenienti dall’orizzonte globalizzato e multiculturale in cui viviamo, delle nuove tecnologie che veicolano e condizionano gli scambi comunicativi quotidiani. In particolare verranno qui prese in considerazione alcune pratiche che caratterizzano la relazione tra genitori e figli piccoli in un numero crescente di famiglie: l’allattamento a richiesta, l’autosvezzamento, il co-sleeping, il babywearing, che hanno dirette implicazioni sul piano educativo e sulla creazione del legame originario. Si tratta di comportamenti che stanno a margine dei servizi per l’infanzia, che non vi entrano e che perciò non sono, in genere, oggetto di riflessione specifica. E tuttavia possono riferire di vissuti e nuovi fermenti relazionali tra le nuove generazioni di genitori. Poiché le pratiche di cura dei servizi per la prima infanzia si innestano su quelle genitoriali, provare a riflettere sul significato di questi comportamenti non generalizzabili ma comunque sempre più diffusi può schiudere nuove prospettive di riconoscimento, spazi di comprensione reciproca e di collaborazione tra famiglie e servizi per l’infanzia, estendendo così gli ambiti di interazione e rendendo maggiormente permeabile quel confine tra pubblico e privato che nell’irrigidimento crea distanze e mutue esclusioni.

Musi, E., Crescere “ad alto contatto”, tra nuove pratiche di parenting e insicurezze genitoriali: il ruolo dei servizi per l’infanzia, <<REVISTA LATINOAMERICANA DE EDUCACIÓN INFANTIL>>, 2018; 2018 (vol. 7. 2-3): 51-65 [http://hdl.handle.net/10807/146853]

Crescere “ad alto contatto”, tra nuove pratiche di parenting e insicurezze genitoriali: il ruolo dei servizi per l’infanzia

Musi, Elisabetta
Primo
2018

Abstract

This paper offers a reflective framework within which to understand new parenting practices to be considered as spies of the transformations underway in the processes of interpretation and "appropriation" of the parental role. This interpretations can be taken as attempts to re-establish the parent-child relationship, keeping in mind the pressures to which families are subjected, the innovations coming from the globalized and multicultural horizon in which we live, the new technologies that guide and condition the daily communication exchanges . In particular, some practices that characterize the relationship between parents and young children in a growing number of families will be taken into consideration: breastfeeding on demand, self-weaning, co-sleeping, babywearing, which have direct educational implications and consequences on the creation of the original bond. These behaviors are on the sidelines of childcare services, which do not enter it and therefore are not, in general, object of specific reflection. And yet they can report on experiences and new relational ferments among the new parents generations. Since the practices of care of the services for early childhood graft on those parental, try to reflect on the meaning of these behaviors that can not be generalized but in any case more widespread can open new prospects of recognition, spaces for mutual understanding and collaboration between families and services for children, thus extending the areas of interaction and making the border between public and private more permeable, which creates distances and mutual exclusions.
2018
Italiano
Musi, E., Crescere “ad alto contatto”, tra nuove pratiche di parenting e insicurezze genitoriali: il ruolo dei servizi per l’infanzia, <<REVISTA LATINOAMERICANA DE EDUCACIÓN INFANTIL>>, 2018; 2018 (vol. 7. 2-3): 51-65 [http://hdl.handle.net/10807/146853]
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