The relationship between educational research and practice has been under discussion for many years and has led fruitful methodological innovations. However, the daily routine of professional contexts still offers plenty of scope for improvement. This paper examines the complexity of this relationship and examines it in the light of international debate and research. From this analysis the different priorities and the different validity criteria connected with the two spheres of action emerge, with particular reference to the quality of knowledge. The epistemological nature of educational knowledge as implicated knowledge is one of the main factors of its difficult positioning in the traditional categories of scientific research, with significant repercussions on the criteria for its validation.

Il rapporto fra ricerca e pratica educativa è da tempo oggetto di riflessioni autorevoli e innovazioni metodologiche feconde. La quotidianità dei contesti professionali restituisce però un margine di miglioramento ancora ampio. Il presente contributo pone in luce le ragioni che ancora oggi rendono tale rapporto problematico e lo approfondisce in virtù del dibattito scientifico e critico internazionale, approdando a delineare le diverse priorità e i diversi assunti di validità connessi con le due sfere di azione, con particolare riferimento alla qualità della conoscenza Lo snodo epistemologico del sapere educativo come sapere implicato risulta uno dei fattori principali del suo difficile posizionamento nelle categorie tradizionali della ricerca scientifica, con ricadute significative riguardanti i criteri della sua validazione.

Vigano', R. M., Il rapporto tra ricerca e pratica educativa come oggetto di ricerca e di impegno. Contributi scientifici internazionali e questioni aperte, <<PEDAGOGIA OGGI>>, XXVII; (2): 342-354 [http://hdl.handle.net/10807/145085]

Il rapporto tra ricerca e pratica educativa come oggetto di ricerca e di impegno. Contributi scientifici internazionali e questioni aperte

Vigano', Renata Maria
2019

Abstract

The relationship between educational research and practice has been under discussion for many years and has led fruitful methodological innovations. However, the daily routine of professional contexts still offers plenty of scope for improvement. This paper examines the complexity of this relationship and examines it in the light of international debate and research. From this analysis the different priorities and the different validity criteria connected with the two spheres of action emerge, with particular reference to the quality of knowledge. The epistemological nature of educational knowledge as implicated knowledge is one of the main factors of its difficult positioning in the traditional categories of scientific research, with significant repercussions on the criteria for its validation.
2019
Italiano
Vigano', R. M., Il rapporto tra ricerca e pratica educativa come oggetto di ricerca e di impegno. Contributi scientifici internazionali e questioni aperte, <<PEDAGOGIA OGGI>>, XXVII; (2): 342-354 [http://hdl.handle.net/10807/145085]
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
3671-Articolo-13876-1-10-20191226(1).pdf

non disponibili

Tipologia file ?: Versione Editoriale (PDF)
Licenza: Non specificato
Dimensione 116.79 kB
Formato Unknown
116.79 kB Unknown   Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/145085
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact