INTRODUCTION: Burnout syndrome (BOS) can be defined as a chronic work strain characterized by three dimensions: emotional exhaustion, depersonalization (or cynicism), reduced professional effectiveness. BOS typically strikes the helping professions like the teachers. OBJECTIVE: The aims of this study are: 1) clarify the concept of BOS, as currently configured in the international scientific literature; 2) analyze the psychosocial risk factors in teachers; 3) develop a methodology for the assessment and prevention of the risk of BOS in the teachers. METHODS: The literature review followed some of the PRISMA guidelines criteria. RESULTS AND DISCUSSION: The results of the study highlight BOS as a risk factor specific and distinct from labor-related stress. A strategy called VA.RI.B.O is proposed (Burn-Out Recognition) for teachers.

. Introduzione. La sindrome del burnout (BOS) può essere definita come una forma di strain lavorativo cronico caratterizzata dalla presenza di tre dimensioni: esaurimento emotivo, depersonalizzazione (o cinismo), ridotta efficacia professionale. La BOS colpisce tipicamente le professioni d’aiuto o “helping professions” come gli insegnanti. Obiettivo. Scopi di questo studio sono: 1) precisare il concetto di BOS, così come attualmente configurato nella letteratura scientifica internazionale; 2) analizzare i fattori di rischio psicosociale negli insegnanti; 3) elaborare una metodologia per la valutazione e la prevenzione del rischio di BOS negli insegnanti. Metodi. La revisione della letteratura ha seguito alcuni dei criteri delle linee guida PRISMA. Risultati e discussione. I risultati dello studio indicano l’opportunità che la BOS sia considerata un fattore di rischio psicosociale specifico e distinto dal rischio da stress lavoro-correlato. Si propone una strategia denominata VA.RI.B.O (VAlutazione RIschio di Burn-Out) da applicare per gli insegnanti.

Chirico, F., Taino, G., Magnavita, N., Giorgi, I., Ferrari, G., Mongiovì, M. C., Imbriani, M., [Proposal of a method for assessing the risk of burnout in teachers: the VA.RI.B.O strategy], <<GIORNALE ITALIANO DI MEDICINA DEL LAVORO ED ERGONOMIA>>, 2019; 41 (3): 221-235 [http://hdl.handle.net/10807/140630]

[Proposal of a method for assessing the risk of burnout in teachers: the VA.RI.B.O strategy]

Chirico, Francesco;Magnavita, Nicola;
2019

Abstract

INTRODUCTION: Burnout syndrome (BOS) can be defined as a chronic work strain characterized by three dimensions: emotional exhaustion, depersonalization (or cynicism), reduced professional effectiveness. BOS typically strikes the helping professions like the teachers. OBJECTIVE: The aims of this study are: 1) clarify the concept of BOS, as currently configured in the international scientific literature; 2) analyze the psychosocial risk factors in teachers; 3) develop a methodology for the assessment and prevention of the risk of BOS in the teachers. METHODS: The literature review followed some of the PRISMA guidelines criteria. RESULTS AND DISCUSSION: The results of the study highlight BOS as a risk factor specific and distinct from labor-related stress. A strategy called VA.RI.B.O is proposed (Burn-Out Recognition) for teachers.
2019
Italiano
Chirico, F., Taino, G., Magnavita, N., Giorgi, I., Ferrari, G., Mongiovì, M. C., Imbriani, M., [Proposal of a method for assessing the risk of burnout in teachers: the VA.RI.B.O strategy], <<GIORNALE ITALIANO DI MEDICINA DEL LAVORO ED ERGONOMIA>>, 2019; 41 (3): 221-235 [http://hdl.handle.net/10807/140630]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/140630
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? 7
  • Scopus 18
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? 10
social impact