The article summarizes the results of the research published in the book “An emergent treasure. Italian mid-sized firms of the global age”, edited by Riccardo Varaldo, Daniele Dalli, Riccardo Resciniti e Annalisa Tunisini and published by Franco Angeli. The research focused on the qualitative analysis of Italian mid-sized dynamic firms with the aim to identify main basis of their market success. The three dimensions by which these companies are studied are: the entrepreneurial, the competitive and the organizational/relationship dimensions. The article explores the main characteristics of the business models of these companies and discusses about the opportunities and difficulties connected to the sustainability of their competitiveness in the near future.
Il saggio sintetizza i risultati della ricerca pubblicata nel volume “Un tesoro emergente. Le medie imprese italiane dell’era globale”, curato da Riccardo Varaldo, Daniele Dalli, Riccardo Resciniti e Annalisa Tunisini e pubblicato da Franco Angeli. La ricerca si è focalizzata sull’analisi qualitativa di medie imprese italiane dinamiche con lo scopo di identificare le basi su cui esse hanno fondato il loro successo di mercato. Tre sono le dimensioni che vengono analizzate: la dimensione imprenditoriale, la dimensione competitiva e la dimensione organizzativo/relazionale. Il lavoro analizza i principali connotati dei modelli di business originali che tali imprese hanno saputo sviluppare e discute le opportunità e le difficoltà legate alla sostenibilità della competitività di tali imprese nel prossimo futuro
Dalli, D., Resciniti, R., Tunisini, A., Sviluppo e competitività delle medie imprese italiane dell'era globale, <<MERCATI E COMPETITIVITÀ>>, 2010; (3): 19-46. [doi:10.3280/MC2010-003004] [http://hdl.handle.net/10807/14032]
Sviluppo e competitività delle medie imprese italiane dell'era globale
Tunisini, Annalisa
2010
Abstract
The article summarizes the results of the research published in the book “An emergent treasure. Italian mid-sized firms of the global age”, edited by Riccardo Varaldo, Daniele Dalli, Riccardo Resciniti e Annalisa Tunisini and published by Franco Angeli. The research focused on the qualitative analysis of Italian mid-sized dynamic firms with the aim to identify main basis of their market success. The three dimensions by which these companies are studied are: the entrepreneurial, the competitive and the organizational/relationship dimensions. The article explores the main characteristics of the business models of these companies and discusses about the opportunities and difficulties connected to the sustainability of their competitiveness in the near future.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.