In recent decades, through seemingly distant, the worlds of theatre, wich has in its centre the body of the actor who acts in the presence of an audience, and that of video, wich is made of digitally recorded images, have closed the gap, meeting on stage (in the video-theatre experience) or in the drama dimension (in the production of video works). The entrance of digital technology in art has in fact led to a materialization of images, and consequently to their sensory enjoyment. In some video installations there is a real physical relationship between the body of the user and the projected images. Through case analysis, in the essay we can identify three ways in wich the relationship between video and theatre can be definited. The first aspect is the use of 'theatricality' in he work of artists using video art as a complmentary stage for performance events, and having their roots in the experiences of video theatre in the Eighties. There are also video works relating to theatre as the object of a survey, wich therefore do not use teatricality as a means to convey messages, but tautologucally focus their investigation on the dynamics of thetare. The last aspect finally emerges from video art works having a strong theatrical component, and therefore use drama to obtain a more explicit and emotional communication.

In questi ultimi decenni i mondi del teatro, che vanta nel suo centro il corpo dell'attore che agisce in presenza di un pubblico, e quello del video, fatto di immagini registrate digitalmente, hanno colmato il divario, incontrandosi sul palco (nel video-teatro, esperienza) o nella dimensione drammaturgica(per la produzione di opere video). L'ingresso della tecnologia digitale in arte ha di fatto portato ad una materializzazione delle immagini, e di conseguenza al loro godimento sensoriale. In alcune installazioni video vi è un rapporto fisico reale tra il corpo dell'utente e le immagini proiettate. Attraverso l'analisi di casi esemplari, nel saggio si possono individuare tre modi nel quale il rapporto tra video e teatro può essere definito. Il primo aspetto è l'utilizzo di 'teatralità' in opere di artisti che utilizzano la video arte come un palcoscenico per eventi drammaturgici, e che hanno le loro radici nelle esperienze di video-teatro degli anni Ottanta. Ci sono anche opere di videoparte che hanno il teatro come oggetto di ricerca, i quali quindi non utilizzano la teatralità come un mezzo per trasmettere messaggi, ma tautogicamente concentrano le loro indagini sulle dinamiche teatrali. L'ultimo aspetto infine emerge dalla video arte in opere con una forte componente teatrale, e che quindi utilizzano il dramma per ottenere una comunicazione più esplicita ed emozionale.

Di Raddo, E., Tra scena e arte digitale. L'esperienza del teatro nella videoarte attuale, <<COMUNICAZIONI SOCIALI>>, 2011; (Giugno): 222-230 [http://hdl.handle.net/10807/13693]

Tra scena e arte digitale. L'esperienza del teatro nella videoarte attuale

Di Raddo, Elena
2011

Abstract

In recent decades, through seemingly distant, the worlds of theatre, wich has in its centre the body of the actor who acts in the presence of an audience, and that of video, wich is made of digitally recorded images, have closed the gap, meeting on stage (in the video-theatre experience) or in the drama dimension (in the production of video works). The entrance of digital technology in art has in fact led to a materialization of images, and consequently to their sensory enjoyment. In some video installations there is a real physical relationship between the body of the user and the projected images. Through case analysis, in the essay we can identify three ways in wich the relationship between video and theatre can be definited. The first aspect is the use of 'theatricality' in he work of artists using video art as a complmentary stage for performance events, and having their roots in the experiences of video theatre in the Eighties. There are also video works relating to theatre as the object of a survey, wich therefore do not use teatricality as a means to convey messages, but tautologucally focus their investigation on the dynamics of thetare. The last aspect finally emerges from video art works having a strong theatrical component, and therefore use drama to obtain a more explicit and emotional communication.
2011
Italiano
Di Raddo, E., Tra scena e arte digitale. L'esperienza del teatro nella videoarte attuale, <<COMUNICAZIONI SOCIALI>>, 2011; (Giugno): 222-230 [http://hdl.handle.net/10807/13693]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/13693
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact