Early 20th-century children’s magazines chart fundamental steps in the development of children’s literature, both in literary production itself, and the ways in which young readers were taught to read. This paper explores the points of view of the literary text and of actual readers in the weekly Il Giornalino della Domenica and the monthly Il Passerotto, with reference to the topics of interventionism and irredentism that characterised the thoughts and dreams of many subscribers to the magazines. Until the First World War, the unification of the irredentist regions took the shape of fantastic and humorous accounts, but the apex of irredentism was reached with the Fiume endeavour. This long-held pre-war dream gave voice to the rebelliousness of a whole generation of young people who had grown up yearning to see the epic of the Risorgimento finally laid to rest. As young adults, they were convinced that they could convey the outcome of this to the two magazines’ new generation of young readers. Analysis of the two magazines enables us to reconstruct the continuities and changes that shaped the intellectual growth of child readers and anticipate the choices they would make as adults, some of which would have dramatic consequences.
Le riviste per ragazzi italiane di primo Novecento sono un osservatorio privilegiato per ricostruire passaggi fondamentali nello sviluppo della letteratura per l’infanzia sia dal punto di vista della produzione letteraria sia dal punto di vista dei processi di educazione alla lettura che riguardarono i giovani lettori. La presente ricerca si propone di esplorare il punto di vista del testo letterario e del lettore reale all’interno del settimanale Il Giornalino della Domenica e del mensile Il Passerotto in relazione ai temi dell’interventismo e dell’irredentismo che accompagnarono i sogni e i pensieri di molti abbonati. Fino alla prima guerra mondiale il tema dell’unificazione delle terre irredente si presentava sotto forma di scritti fantastici e ironici, con la presa di Fiume l’irredentismo giunse nella sua fase apicale. Il sogno a lungo covato prima del conflitto mondiale divenne l’espressione ribelle di una generazione giovanile cresciuta con l’ambizione di vedere pienamente conclusa l’epopea risorgimentale e che riteneva di poter consegnare simbolicamente i risultati alla nuova generazione di piccoli lettori delle due riviste. L’analisi delle due riviste consente di ricostruire linee di continuità e di cambiamento che hanno contribuito al processo di crescita di quelle generazioni di lettori bambini, di rintracciare scelte che poi avrebbero fatto in età adulta e conseguenze anche drammatiche che ne sarebbero derivate.
Fava, S. M., Italian Readers of "Il Giornalino della Domenica" and "Il Passerotto" between the Great War and the Fiume Endeavour, <<LIBRI ET LIBERI>>, 2018; 7 (2): 203-222. [doi:10.21066/carcl.libri.7.2.2] [http://hdl.handle.net/10807/135787]
Italian Readers of "Il Giornalino della Domenica" and "Il Passerotto" between the Great War and the Fiume Endeavour
Fava, Sabrina Maria
Primo
2018
Abstract
Early 20th-century children’s magazines chart fundamental steps in the development of children’s literature, both in literary production itself, and the ways in which young readers were taught to read. This paper explores the points of view of the literary text and of actual readers in the weekly Il Giornalino della Domenica and the monthly Il Passerotto, with reference to the topics of interventionism and irredentism that characterised the thoughts and dreams of many subscribers to the magazines. Until the First World War, the unification of the irredentist regions took the shape of fantastic and humorous accounts, but the apex of irredentism was reached with the Fiume endeavour. This long-held pre-war dream gave voice to the rebelliousness of a whole generation of young people who had grown up yearning to see the epic of the Risorgimento finally laid to rest. As young adults, they were convinced that they could convey the outcome of this to the two magazines’ new generation of young readers. Analysis of the two magazines enables us to reconstruct the continuities and changes that shaped the intellectual growth of child readers and anticipate the choices they would make as adults, some of which would have dramatic consequences.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.